dinsdag 18 juni 2013

Bandbreedte en druk

De voorbije week werden de PM's vooraan op eFAW vervangen door smallere Hutchinson Greenvilles (35-406). De Schwalbe Big Ben 55-406 bleef nog even, maar de druk werd verhoogd van 3 naar 4 bar (het opgegeven maximum).
Het effect was onmiddellijk merkbaar: de achterkant van eFAW stuiterde vrolijk alle kanten uit. De snelheid bleef gelijk, de rolweerstand dus wellicht ook, maar de demping van de band was verdwenen en het rijcomfort meteen ook.

Dit weekend heb ik de Big Ben vervangen door een Marathon Supreme 47-406 vouwband, die ik tot nu als reserve gebruikte. De Big Ben werd netjes afgeborsteld en weggehangen voor de winter. Daarbij merkte ik nog een keer dat de band erg dunne wangen heeft, wat Schwalbe Lite Skin noemt. Het lijkt me logisch dat die wangen soepel zijn en dus bij een lagere druk mee de vering/demping maken. Verhoog je de druk, dan veert de band minder en speelt die soepelheid niet meer. De veerpoot kan de extra belasting niet meer bolwerken.
Bizar genoeg merk ik daar met de Supreme, met 5 bar, dan weer niets van. De achterkant gaat wel dribbelen, maar is niet zo springerig. Aan die paar honderd gram dat deze band minder weegt, kan het toch niet liggen ?

Ondertussen heb ik de indruk dat de nieuwe banden zo goed als geen effect hebben op de snelheid (waarschijnlijk merk je dat pas indien alle andere parameters, waaronder de aerodynamiek van het koetswerk, optimaal zijn), maar dat het comfort op verschillende vlakken verminderd is: meer rijgeluiden, meer trillingen, meer klappen op te vangen. eFAW is duidelijk gelukkiger met ballonbanden!

2 opmerkingen:

  1. Mijn bakfiets heeft voor 20 inch banden van maarliefst 57 mm breed...van het voor mij onbekende merk Kenda.

    Ik zocht fietsenband "Kenda" op internet en belandde op jouw Blog lol...jij kent het merk dus wel.

    Is zoiets niet wat voor jouw achterwiel ? Naar verluid zeer slijtvast ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de Gforce zaliger lag achteraan een 26" Kenda. Dat was inderdaad een degelijke band, maar hier niet te vinden (toch niet de hogedrukband die ik had).
      Ik zal eens kijken naar Big Apples, best de Plus-versie met zo'n groene laag.

      Verwijderen