woensdag 26 juni 2013

Einde van het bereik

Onlangs verving ik het 19T tandwiel op de achternaaf door een 22T exemplaar, meegebracht van bij Sinnerbikes, waar het gewoon in voorraad was.
De reden was dat bergop met 19 tanden achteraan (en 65 vooraan) nogal krap was. Een groter achtertandwiel maakt het verzet korter. Maar omdat het bereik hetzelfde blijft, wordt ook de grootste versnelling kleiner.

Tot gisteren had ik daar nog niets van gemerkt: eFAW en ik gaan gewoon niet snel genoeg om tot aan het grootste verzet te raken in ons vlakke landje. Dacht ik. Gisteren, op de Citadellaan in Gent, licht bergaf en met rugwind, raakte ik met 50 km/u aan het einde van het bereik !

Tja, die 360% van de NuVinci is er nu eenmaal en als je kleiner wil, geldt dat voor het hele bereik. Erg is het niet: 50 km/u al trappend is hoogst uitzonderlijk met eFAW. Tenslotte moet ik nog tijdig kunnen stilstaan ook.

1 opmerking:

  1. Lijkt me ook Jan....en als het nog harder bergaf gaat, hoef je immers niet mee te trappen ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen