vrijdag 30 augustus 2013

Hybride herstelling

De rechterwielkast van eFAW is zwaar beschadigd door slijtage. Metaalvermoeidheid deed een cruciale verbinding bezwijken en dat op een erg lastig te herstellen plaats.

Samen met Ben en Brecht, van Fietser.be, bekeek ik hoe we dit op een degelijke manier konden oplossen. Uiteindelijk werd besloten niet met aluminium te werken op deze zwaar belaste plek (waar de spoorstang op de wielkast bevestigd is) maar met kunststoffen.

Gisteren heb ik dan de herstelling uitgevoerd.

Eerst werd de plek ontdaan van alle overtollige materiaal en werd de ondergrond opgeschuurd.



Omdat in die voorste hoek verschillende platen samenkomen, zette ik hier eerst een aluminium L-profiel over met enkele popnagels. Daarmee konden de platen op elkaar geklemd worden.
Nadien kwamen er vier laagjes carbon/epoxy in de gescheurde hoek.



Uiteindelijk werden er nog twee laagjes aramide/epoxy over gelegd. 


Op deze manier zou een uiterst sterke verbinding moeten ontstaan: de lagen vezels liggen in drie verschillende richtingen over elkaar. De rand die je onderaan in de weefsels ziet, is de bovenrand van het L-profiel.

Een keer dit uitgehard is, wordt aan de binnenkant nog een aluminium plaatje toegevoegd. Hiermee is eFAW geen puur aluminium Alleweder A2 meer, maar is die op constructievlak ook een hybride geworden.
Het blijft afwachten hoe de herstelling zich zal gedragen, maar Brecht heeft jaren geleden op eenzelfde manier zijn eigen Alleweder aangepakt.


4 opmerkingen:

  1. Is dat zwarte spul in de wielkast bodembescherming/tectyl ?

    Ik neem aan dat als je een soortgelijk laagje eroverheen spuit er nauwelijks iets van te zien is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zwarte laagje is iets bitumineus (steenslagbescherming). Het is inderdaad de bedoeling er weer zoiets als eindlaag over te spuiten.

      Verwijderen
  2. Dag Jan,
    Prima oplossing zo. De epoxy hecht uitstekend op aluminium, het contactoppervlak is 100%. Carbon en kevlar zijn zo verwerkt enorm sterk en zullen afdoende zijn.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb net nog even de toestand bekeken en beslist om ook aan de binnenkant nog een tweetal laagjes aan te brengen. Daar zitten ook nog andere hoeken, die op die manier ook versterkt zullen worden.
      In principe moet door de gaatjes waar de popnagels zaten de epoxy ook nog eens de lagen binnen en buiten verbinden. Wellicht wordt dit het stuk A2 dat nog het langst mee zal gaan ;-)

      Verwijderen