maandag 23 december 2013

records zijn er om te breken

Een kort berichtje vandaag.

Ondanks de falende ondersteuning nam ik vandaag toch maar de Orca om naar het werk te rijden (wat een luxe: keuze tussen twee velomobielen). Op de terugweg van het werk gaf ik de (E-)Orca de sporen.
Meteen is de topsnelheid bijgesteld: 50.4 km/u maar liefst! Ik geef toe: dat was met rugwind, maar voor een velomobiel die als "traag" te boek staat, is dit toch een respectabele snelheid.
Voor de volledigheid: onder de Orca liggen Schwalbe Tryker banden. Dat heten ook niet de snelste banden te zijn, maar aangezien ook Ice ze nu standaard levert bij de trikes, zullen ze toch niet zo slecht zijn. Dat is trouwens ook mijn ervaring.

En voor de aardigheid: Ronny maakte een kort filmpje van onze overtocht over een nieuwe fietsersbrug in de Gentse haven. Starring: Ice Sprint 26 en Flevobike Orca.


10 opmerkingen:

  1. 50,4km/u met een VM van 47kg................?

    Waarom wil jij eigenlijk een E-ondersteuning, als je zonder dit soort getallen op de teller kunt toveren???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet nu niet wat voor een job Jan doet (bureau of zwaardere arbeid).
      Maar heb de laatste maanden wel ontdekt dat fietsforensen en werken zwaar kan tegenvallen.
      In die zin dat ik soms het hele weekend nodig had om te recupereren.
      En daar Jan zo een, dacht ik, 23 km enkel aflegt, zou dat wel eens zwaar kunnen wegen tegen het eind van de week. En in het weekend wil je toch meer dan enkel je batterijen opladen om te kunnen gaan werken.

      En we zijn nu eenmaal niet allemaal supermensen.

      Verwijderen
    2. De nagel op de kop. De eerste maand had de Alleweder geen ondersteuning. Ik reed wekelijks 4x naar het werk (23 km enkel) en op het eind van de week was ik leeg gereden en woog ik een paar kilo's minder. Voor wie goed in het vet zit, is dat mooi meegenomen, maar ik ben van het pezige type en dan is er niet veel reserve. Niet goed dus.
      De ondersteuning dient dan om het vermogenstekort te compenseren. Sinds die op de Alleweder ingebouwd werd, had ik dat probleem niet meer. Dat wil niet zeggen dat de ondersteuning altijd in dezelfde mate aangesproken wordt, maar als het nodig is, kan het.

      Enne: ik doe een bureaujob. Dat is ook zware arbeid, maar dan mentaal ;-)

      Verwijderen
  2. Vooreerst : de accu had ik thuis gelaten. Dat betekent 5.5 kg minder. Verder was het met rugwind en over een paar honderd meter. Vanmorgen, met de wind tegen, zou ondersteuning welkom geweest zijn. Maar het toont wel aan dat zo'n Orca ook wat kan!
    Even terzijde: er is geen relatie tussen gewicht en snelheid. Wel tussen gewicht en versnelling. Het duurt gewoon wat langer met hetzelfde vermogen en dat is waar de ondersteuning een rol bij speelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die relatie tussen gewicht en snelheid is bij mij bekend, maar als ik de XS vol met spullen heb geladen, dan voel ik dat bijna constant. Zonder dat je het merkt, ben je blijkbaar toch regelmatig aan het versnellen en dan merk je dat verschil in gewicht dus wel op. Uiteindelijk accelereer je niet alleen van 0 tot bijvoorbeeld 35, maar ook na elke bocht en na elke 'snelheidsterugval'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist. Die hoge snelheid haalde ik dan ook langs het jaagpad, waar geen zijwegen zijn en geen bochten. Enkel wat licht slingeren doet die route. Maar zo'n snelheden kan ik zeker niet lang aanhouden. Dat was een korte piek, om te zien hoe ver ik kon gaan.

      Verwijderen
  4. Trapondersteuning is een logisch keuze. Gewoon fiets versnelt altijd sneller dan zwaar velomobiel (gewoon glasvezel velomobiel +/- 34 kg, carbon versie 26 kg?) dus om trage acceleraties te voorkomen wil je ondersteuning. Na 25 km/h ondersteuning is zet uit. Tegen het wind trapondersteuning is ook een leuke ding. Dynamisch velomobiel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zwaarder is ook bij constante snelheid nadelig: door het hogere gewicht heb je een hogere wrijving op de banden en de assen (staat me bij van middelbare school natuurkunde). Niets is ooit gratis qua energie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt ook weer. Het is geen simpel gegeven. In de praktijk valt er niet meer te kiezen, een keer je je velomobiel hebt. Het gaat daarbij om compromissen: ga je voor het laagst mogelijke gewicht, voor meer luxe, voor zo compact of net zo ruim mogelijk, ... Dat heeft altijd gevolgen. Bij de E-Orca betekent dit bijvoorbeeld 8 kg extra voor de assistentie (motor, accu en alle verbindingen). Ook dat is zo'n keuze.

      Verwijderen
  6. Greenmachinist

    Alles hangt van compromissen aan elkaar zowel in de natuurkunde als op V.M. gebied.
    Toevallig is de E-Orca wel een geweldige compromis, zowel op het gebied van uitstraling als gebruiksdoel.
    Overal is goed over nagedacht, dat zie je ook in de Flevobike Greenmachine die ik enkele jaren in mijn bezit heb. Jan ik blijf je volgen over jouw ervaringen met de Orca.

    BeantwoordenVerwijderen