donderdag 24 april 2014

Daar moet je rijden

De wegcode wijkt voor velomobielen in Nederland niet ver af van bij ons, in België: met meer dan twee wielen wordt het voertuig een rijwiel in plaats van een fiets en dus mag, maar moet je niet op het fietspad.
Met andere woorden: naargelang de omstandigheden kun je kiezen waar je rijdt.

Dat doe ik dan ook: slecht(er) fietspad in een zone waar auto's maximum 50 km/u mogen rijden, betekent meestal dat ik op de rijweg ga, want dat rijdt gewoon vlotter en ik word niet gehinderd door tragere fietsers.

En zoals iedere velonaut al ervaren heeft, kennen de meeste automobilisten (en de meeste fietsers en weggebruikers in het algemeen) die regel niet... Vanmorgen weer: op een baan met vrij veel en traag rijdend verkeer (De Pintelaan, Gent, waar werken zijn) reed ik aan een matig tempo - zeg > 30 km/u - op de rijweg, toen ik achter mij een auto hoorde toeteren. De wagen kroop me voorbij en de bestuurder maakte een niet mis te verstaan gebaar: met een uitgestrekte arm wees hij naar rechts: "daar moet jij rijden".

Ik heb even vriendelijk gewuifd. Op geen enkele manier kan op die momenten duidelijk gemaakt worden dat ik rij waar het mag.

Nu zou de wegcode nog verder moeten aangepast worden: je moet uiterst rechts houden op de weg, waardoor je in de verdrukking komt. Eigenlijk zou je midden op het rijvak moeten rijden, uit veiligheidsoverwegingen.
Deze man was nog vriendelijk: hij toeterde en wees, meer niet. Sommigen komen naast je rijden en drukken je bijna de goot in, overtuigd van hun gelijk en niet stilstaand bij het feit dat ze je in gevaar brengen.

Waarom zou je als velonaut niet op de weg mogen rijden? Ik verwacht dat de bestuurders twee argumenten zullen kunnen aanhalen:
  • dat mag niet (wel dus, maar dat weten ze niet)
  • dat is gevaarlijk (ik vraag me dan altijd af waarom)
Neen, in de praktijk bedoelen ze: "je hindert me, want ik wil sneller". Het gevaar is dan niet dat ik daar rij, maar dat zij me rakelings passeren of opzij drukken. Met andere woorden: niet ik ben het gevaar, maar hun anderhalve ton staal en plastic. Wie fietsers opzij drukt, gebruikt zijn auto als wapen.

13 opmerkingen:

  1. Beste Jan,

    Wat is de wereld toch klein. Ik ben eind jaren negentig als practicant werkzaam geweest bij de herrinrichting van de st. Pieter Aalststraat, kruising Krijgslaan en de Galglaan. Ik koester nog altijd goede herrinneringen aan die periode.

    Met vriendelijke groet,

    Jan Roelse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ergste is dat ze totaal geen geduld kunnen opbrengen, onoverzichtelijke bocht? Nou en? Gewoon doorduwen, als tegemoetkomend verkeer moet remmen is de fietser/velonaut schuldig, niet zij, want zij kunnen sneller en die fietser/velonaut is overduidelijk een verkeershinder!
    Het onbegrip en de totaal onnodige ergernis is groot bij sommigen, al geef ik toe dat er ook heel begripvolle en geduldige mensen zijn, die je alle ruimte geven. Gelukkig maar!
    Zoals altijd zijn het die paar rotte appels die de hele mand bederven.................

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. door asper (waar je ook dagelijks passeerd) rijd ik 40 in een 30km/u zone en dan nog heb je autobestuurders die vinden dat het niet snel genoeg gaat.
    De enge ervaring van het wegduwen van de weg heb ik ook al meegemaakt. Op een fietssuggestiestrook in zone !!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb wel eens kettingen met een klein vlaggetje aan het einde van het fietsstuur gemonteerd, werkte wel voortreffelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Koel in het hoofd blijven en de zaak niet laten escaleren is het motto. Geef geen stok om te slaan. Een auto van 1,5 ton kan zo maar in een (moord)wapen veranderen....
    Moeilijk onderwerp dat je aansnijdt. Deels is het onbekendheid met de wegcode/verkeerregels. Dat kan als verwijt worden toegeworpen. Is echter minder logisch dan het lijkt. Toevallig heb ik mij er onlangs eens in verdiept. In Nederland zijn er zo'n 11.000 wetten en daarbij komen nog eens ca.140.000 bijbehorende bepalingen kwam ik op uit. Verbijsterd niet? Het is onmogelijk die allemaal te kennen. Zo'n uitzonderingsregel voor een meersporen fietsen op de rijbaan is dus niet verwonderlijk dat deze niet bekend is. Zelfs niet bij de handhaver van al die wetten: de agent.

    Voor mij geldt dat ik voor zekerheid kies. Niet de rijbaan op. Er hoeft maar 1 gek tussen te zitten met een slechte dag op het werk of thuis en een waas voor de ogen.....OK, in Belgie heb je vaak niet zoveel keus. Toch zou ik goed in de (beide) spiegels blijven kijken voor de zekerheid.
    In Duitsland rijden automobilisten over het algemeen voorbeeldig t.o.v. fietsers op de rijbaan. Passeren ruim en veilig. Toch ben ik altijd bedacht op die ene hufterige Nederlander die daar op vakantie is en meent dat de rijbaan ook daar uitsluitend aan hem toe behoort.
    Daar tegenover hebben wij natuurlijk het recht als fietser elke automobilist die het fietspad als servicestrook gebruikt de spiegels eraf te slaan of met een huissleutel de lak te bewerken...toch? ;-) ;-) ;-) Traffic is WAR! :-( :-( :-( NOT!

    Nee, kom op mensen. Het verkeer zijn wij. We doen het samen. Tolerantie, begrip en samenwerken. Laten wij daar mee beginnen als fietsers. Dat zou ons sieren. Niet door elkaar met regeltjes om de oren slaan en rechten opeisen of afdwingen (uit frustratie of recht van het gelijk hebben). Dat maakt ons geen haar beter. Er is zelfs een term voor de agressie en onverdraagzaamheid in het verkeer: Garbagetruck gedrag. Maak je er ook als fietser niet schuldig aan.

    BrandweerQuest

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ikzelf doe mijn best om na te denken over mijn gedrag in het verkeer. België is Nederland niet, maar het lijkt er wel wat op. Een verschil is dat onze fietspaden dikwijls in erbarmelijke staat zijn. Als daarnaast een rijbaan ligt in effen asfalt en de snelheid is beperkt tot 50, dan rij ik niet op dat hobbelige fietspad.
      Op weg naar het werk ligt er op een bepaalde plaats (Fraterstraat, Merelbeke) een tweerichtingsfietspad, amper breed genoeg voor één richting, waarbij alle zijstraten kundig afgeschermd worden met hagen en waarbij je om de haverklap op en neer hobbelt (opritten). Dat fietspad is echt levensgevaarlijk. Daar rij ik op de weg. Het is te smal om in te halen en dat is dus voor een velomobiel een ernstige beperking, temeer daar het om een heel eind gaat.
      Zijn de fietspaden in goede staat of de snelheid van de auto's hoger, dan rij ik liever op het fietspad.
      Die automobilisten die er meestal moeilijk om doen, doen dat niet omdat ze vinden dat ik op de. verkeerde plaats rij, maar omdat zij sneller willen.

      Verwijderen
  7. Zeer herkenbaar dat verhaal over Duitsland. Vaak geen fietspad, maar de auto's rijden je zeer ruim voorbij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook- in Frankrijk heb ik dat al ervaren. Vermoedelijk heeft dat te maken met het feit dat daar ook veel minder fietspaden zijn. De onderlinge verstandhouding - en de plaats op de weg - is gewoon anders.

      Verwijderen
  8. Jan, niet om te vitten, maar de omschrijving "fiets" is uit het KB 01/12/75 gehaald bij de bepalingen, is vervangen door "rijwiel" (art. 2.15.1). Vroeger had je idd een wettelijke omschrijving van een fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bizar: in artikel 9 (plaats op de weg) wordt dan weer duidelijk onderscheid gemaakt naargelang het aantal wielen.

      Verwijderen
  9. Ja, dat klopt. Maar dat verschil tussen 2 of meer wielen op een rijwiel kwestie waar te rijden, was er vroeger ook al. En laat dat voorlopig zo maar blijven, als je het mij vraagt, komt soms écht beter uit, dat op de baan rijden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik het helemaal mee eens. Zo lang je je gezonde verstand gebruikt, is het nog zo leuk dat je zelf kan kiezen waar je rijdt. Er zijn al ruim voldoende beperkende regeltjes.

      Verwijderen