woensdag 2 april 2014

testrit

Neen, met de Orca is niets mis en met de andere fietsen ook niet. Wel begin ik me stilaan voor te bereiden op meerdaagse ritten (ligfietstreffen begin mei in Genk, de trip naar Flevobike later die maand en de "grote" reis naar Bretagne in de zomer) en dat betekent dat de reisconfiguratie moet getest worden: wat kan mee in de Radical Cyclone; welke kruissnelheid is haalbaar; welke dagafstanden kunnen afgelegd worden...

Het voorbije weekend was met de familie afgesproken bij mijn broer. Dat is niet zo ver - 32 km -, maar de route gaat grotendeels over een prachtig fietspad en ik ken ze al goed, dus kan ik me concentreren op andere, meer technische zaken.

De "nieuwe" Cyclone kreeg een recent een update: vlagje linksachter ('t is een zeer lage kar en achter een velomobiel verwacht je dat niet meteen) en een regenhoes zijn erbij gekomen. Die hoes is felgekleurd (fluo groen), wat de zichtbaarheid ook zou moeten verbeteren. De bandendruk werd gecontroleerd en de basis-kampeeruitrusting erin geladen: tent, slaapzak, slaapmat, tarp, ...

De Cyclone is niet extreem ruim, maar met 100 l kan er toch heel wat in. In de Orca zelf zat niets extra. Bij een echte kampeerreis komt er natuurlijk nog wel wat bij (kookspullen, meer kledij, wat elektronica), waardoor wat nu mee was wellicht gewoon in de Orca kan.

Ik had het al gemerkt toen ik de kar ging halen: je voelt niet dat die achter de velomobiel hangt. Ergens is dat niet verwonderlijk: de E-Orca weegt, zonder lading, 47 kg en de Cyclone weegt leeg 5,5 kg. De wielen lopen zeer licht, dus is er weinig extra belasting. Het bijkomende gewicht is dan verwaarloosbaar (leeg dan wel).
Deze keer was er wel wat extra gewicht, maar dat valt enorm mee. Laten we even tellen:
  • tent (Vaude Mark II 3P light): 2,9 kg
  • slaapmat (Vaude Norrsken): 600 g
  • slaapzak (Lafuma dons): 650 g
  • liner voor slaapzak (Quechua biokatoen): 450g
  • tarp (Bo Camp): ong. 1,5 kg, buizen inbegrepen
  • een rugzak met wat kledij: misschien 2 kg
  • een paar sandalen: 1 kg?
Pakweg 9 kg. Dat maakt een totaal van ongeveer 15 kg achter de Orca. Gelukkig is er het vlagje, want anders zag en voelde ik er niets van.
Van Gent naar Sas-van-Gent, dat betekent dat de hele route, op enkele bruggen na, perfect vlak is. Het weer was prima, maar zaterdagmiddag stond er een flinke tegenwind. Zondag, op de weg terug, was er dan weer geen zuchtje wind.



Ik maakte van de gelegenheid gebruik om ook met de Orca wat te experimenteren. Omdat het weer zo mooi was en de zon niet te fel scheen, haalde ik het dakje eraf. De buizen schoof ik eruit. Die kunnen net niet in de kar, dus kwamen ze naast mij in de velomobiel terecht. Het dakje was prima om in de kar de bagage af te dekken en de bovenkant van de tas mooi in model te houden (de Cyclone was namelijk niet eens halfvol). Ondanks het goede zicht met het dakje, voelt het toch nog heel wat opener aan zonder. Maar: meteen blijkt dat het dakje ook aerodynamisch een rol speelt. Er is voelbaar meer rijwind rond mijn hoofd. Dat kan dan weer opgevangen worden door het schuimdekje te monteren, dat de wind duidelijk weg leidt. Bijgevolg is het veel stiller en rustiger rijden. Ook dat is eigenlijk nog niet optimaal, want het schuimdekje sluit een deel van de opening in de kap af en als het warmer wordt, blijft die warmte meer hangen. Het is absoluut niet zo dat het oncomfortabel wordt, maar ideaal is het ook weer niet. Zeker niet met het oog op lange ritten in zomerse omstandigheden.
Een andere optie is dat schuimdekje opbergen en het dak er wel over zetten. "Wahl macht Qual"...

Het resultaat: een kruissnelheid van rond 32 km/u is heel lang vol te houden. Dat maakt dat ook lange dagafstanden (100 tot 200 km) perfect haalbaar moeten zijn.

Een volgende test wordt een rit met bagage in de Vlaamse Ardennen, zodat ik op pakweg 100 km zowel de langere afstand kan uitproberen als ervaringen met hellingen opdoen.
Hellingen werken in twee richtingen: je moet ze beklimmen (welke snelheid, welke versnelling, hoeveel energie vraagt het) en je moet ze afdalen (laten lopen of af en toe bijremmen, welke snelheid is nog veilig met een kar erachter, hoe snel kan ik afremmen). Aangezien het hier absoluut vlak is, heb ik daar weinig ervaring mee en die moet er wel zijn als ik Frankrijk wil doorkruisen. Het mogen dan de Alpen niet worden, maar vlak zal het ook niet zijn.

Conclusie: de kar is absoluut geen extra voelbare belasting.
Andere conclusie: voor de Cyclone zijn andere binnenbandjes nodig, zodat zowel in de Orca als bij de Cyclone dezelfde ventielen gebruikt worden. Dat is veel handiger in het geval van een lek of indien er wat lucht bij moet. Mochten er nu ook nog 406-velgen op zitten...
En nog eentje: indien kamperen beperkt wordt tot overnachten (als er niet gekookt moet worden), kan alles gewoon mee in de velomobiel.

1 opmerking:

  1. Over testrit gesproken,morgen ben ik in Dronten voor een servicebeurt voor mijn Greenmachine en nu ik toch in de buurt ben ook een testrit in de E-Orca bij Flevobike.
    Trouwens ik ben ook onlangs aan het Bloggen geslagen,mocht je interesse hebben http://greenmachinist07.blogspot.nl/

    Ik ben zeer benieuwd hoe het zal bevallen op de langere afstanden met de E-Orca met de Radical.
    Ik blijf je volgen.

    BeantwoordenVerwijderen