dinsdag 20 mei 2014

Drankorgel

Wie flinke einden fietst, moet zijn/haar vochtgehalte op peil houden. Drinken dus. Dat betekent natuurlijk dat je vocht moet meenemen op één of andere manier.
Meestal betekende dit in de Orca dat er ergens op de bodem een PET-fles met water rondslingerde, soms - voor langere afstanden - aangevuld met een bidon vol sportdrank.

Rondslingeren, dat mag je letterlijk nemen. Bij de start ligt die linksvoor, voor een tas met wat spullen, maar na enkele kilometers kan die al onder het zitje beland zijn of ergens anders op de bodem. Een bidonhouder kan dan een handige oplossing zijn, maar waar bevestig je die?

Vorige maand voerde ik een omvangrijke operatie door om de trapas en het zitje een eind naar achteren te verplaatsen. Hierdoor kwam een nieuw deel van het subframe vrij en zo kon ik het idee van Paul overnemen: nu zit een bidonhouder netjes voor het zitje, zodat de drank binnen handbereik blijft, zonder te moeten zoeken. Die is vastgemaakt op een bidonhouderadapter, die eigenlijk bedoeld is om de houder op het stuur of de zadelpen vast te maken. Werkt prima op het subframe (net als dat ook gebruikt wordt voor de RAM U-mount voor de gps en de stuurklem van de Cycle Analyst): geen gaatjes boren, geen velcro kleven, ... Simpelweg de adapter om de buis klemmen, even aanschroeven en klaar. 


Een Orca mag dan wel wat zwaarder zijn, hij zit toch erg handig in elkaar.

Een andere oplossing is ergens achter mij een Camelbak gevuld met water meenemen. Dat kan in een compacte rugzak die ik over het zitje hang of - indien die ruimte niet in beslag genomen is - kan het ook in het netje in de smurfenmuts.

4 opmerkingen:

  1. Een bidon is handiger dan een camelbak ivm onderhoud en schoonmaken.
    mijn bidon zit gewoon in een tasje naast mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind juist een camelbag handiger. Je kan hem kwijt waar wat ruimte is. In De Bak rechts naast de beschermkap voor de ketting. De slang vastgemaakt aan de richel in de Strada met een soort oude skipashouder die ik van Beekpouwer heb gehad. Voor mij ideaal. De bidonhouder maakte ongelukkig gebruik van de ruimte. Weg ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Slimme oplossing! Ga ik ook eens bekijken of dat wat is bij mijn 3x26 inch Quest. De voorwielkasten zijn XL zodat er minder ruimte voor een bidon is. In mijn Q491 zit wel een bidonhouder tegen de rechter wielkast. Die mis ik een beetje nu bij deze fiets.
    Voor korte ritten is een fles of bidon meestal genoeg. Ik gebruik voor langere einden ook een Camelbag met uitsluitend water, maar af een toe een slok met een andere drank is ook wel lekker ter afwisseling. Die losse fles slingert idd ook ergens onder mijn stoel. In het gunstigste geval zit hij klem rechts naast het achterwiel, tegen het kettingscherm.
    Goeie tip!

    BrandweerQuest

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij de langere trips van de voorbije dagen (een relaas volgt binnenkort) bleek het systeem prima te werken: de Camelbak van 1l in een rugzakje aan het zitje gehaakt en een fles met ander vocht in de bidonhouder voor de afwisseling. Die Camelbak blijkt wel te klein te zijn: op warme dagen heb je ruim meer dan 1 liter nodig als je ver fietst! De fles in de bidonhouder zit mooi binnen bereik en slingert dus niet rond.

      Verwijderen