zaterdag 17 mei 2014

Ritje naar Dronten

Elk voertuig heeft onderhoud nodig, zelfs een Flevobike Orca.

Mijn E-Orca zit ondertussen aan meer dan 5000 km en moet een eerste nazicht krijgen. Binnenkort staat dus een ritje naar Dronten op het programma.
Daarna kan ik het meeste wel zelf, schat ik, maar voor het eerste onderhoud ga ik graag bij mensen die de velomobiel van binnen en van buiten kennen. Waar kun je dan beter terecht dan bij de ontwerpers ervan? Bij dit onderhoud moet ook (en vooral) de olie in de Rohloffnaaf ververst worden. Aan 5000 km is dat belangrijk, want dan is de naaf ingereden en de kans is groot dat er toch wat metaalsnippers in de olie zitten.
Ook wat andere kleinigheden moeten aangepakt worden, zoals de passing van de kap (is niet helemaal perfect) en een defecte led in één van de knipperlichten.

Omdat een velomobiel dient om te rijden en omdat ook in Nederland nog veel te bekijken valt, zal ik tot bij Flevobike fietsen. Voor de heenrit wil ik grotendeels de Noordzeeroute volgen; vanaf Breskens tot ergens voorbij Den Haag (Katwijk?) en dan gaat het richting Flevoland langs de Flevoroute (volgens Google Maps).
Zo kan ik het nuttige aan het aangename paren en eindelijk de Nederlandse Deltawerken en dergelijke bekijken. Dat staat al héél lang - echt heel lang, zoals in "enkele decennia" - op het to-do-lijstje.

Die heenrit schik ik in twee dagen te doen. Rekening houdend met haalbare afstanden betekent dit dag ik de eerste dag zowat tot Brielle kan rijden.
De route is in elke stukken opgemaakt. Eerst van Gent naar Breskens.



Daar sluit ik aan op de Noordzeeroute. Een deel daarvan loopt van Breskens naar de Haringvlietsluizen.



Uiteindelijk schat ik dat zo'n 150 km haalbaar moet zijn, dus is er nog een stukje tot Oostvoorne (vlakbij Brielle), waar ik zal overnachten (B&B).



De volgende dag gaat het van daar naar Flevobike in Dronten.

Hier zijn suggesties welkom. Uiteindelijk ziet het ernaar uit dat ik vanaf die Noordzeeroute naar Almere zal moeten raken. Een eerste mogelijkheid die ik zie op de LF-kaart, is vanaf Wassenaar over Utrecht rijden. De andere optie is tot Haarlem doorrijden en dan via Amsterdam gaan. Er zijn wellicht nog andere mogelijkheden, maar het moet bij voorkeur een route zijn die vlot gaat met de velomobiel. Voorlopig maakte ik er dit van.



Het blijft afwachten hoe vlot dit allemaal zal gaan.

In het weerkeren herneem ik de route die voorzien was bij het afhalen van de Orca: over Utrecht en Dordrecht, bijna recht naar het zuiden. Ook dat gaat in twee dagen: dag 1 brengt me naar Dordrecht, waar dat weekend een internationaal stoomfestival plaatsvindt.



De laatste dag rij ik natuurlijk naar huis terug.



De mensen bij Flevobike zijn zo vriendelijk me logies te bieden en ook in het weerkeren heb ik onderdak. Eerst schikte ik kampeerspullen mee te nemen, maar dat hele gedoe voor één enkele nacht is nogal onzinnig. Dat wordt dus een BenB die eerste nacht. Op die manier kan de bagage sterk beperkt worden. Dat betekent meteen veel minder gewicht en wat meer opschieten. Ook de onvermijdelijke hindernissen onderweg, in de vorm van hekjes en poortjes, zijn zo wat makkelijker te nemen.

3 opmerkingen:

  1. Jouw Orca wordt wel erg intensief gebruikt! Hoewel je hem 2 maanden later had dan ik had je me al snel ingehaald en nu heb je al meer dan het dubbele aan kilometers! Met jouw aankomende trip naar Dronten komt er dan nog een heel pak aan kilometers bij. Een goede oefening in het uitvoerig inzetten van de Orca als kilometervreter en als voertuig voor alle gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is precies waarvoor ik hem kocht ;-)
      Gisteren kwamen er alweer dik 100 km bij: Zwalmtocht met de Gentse Liggers.

      Verwijderen