vrijdag 9 mei 2014

Tussendoortje: bandenwissel

Even een melding tussendoor over banden op de Orca. 

Na een "test" van 3200 kilometers gingen de Hutchinson Greenvilles (35-406), die vooraan onder de Orca lagen, er weer af. Ze zijn vervangen door de origineel meegeleverde Schwalbe Tryker (40-406) banden.

3200 kilometers, zonder één lek, zonder één probleem met die bandjes: rekening houdend met een aankoopprijs van € 10 per stuk, kan daar weinig tegenop.



Ze werden gebruikt met een druk van 6 bar - die zo ongeveer eens per twee weken gecontroleerd werd - en gaven geen krimp. Op stabiliteit en grip in de bochten viel weinig aan te merken. Qua slijtage ziet het er na 3200 km nog prima uit. Op het loopvlak was er geen profiel, maar net ernaast wel. Dat ziet er iets of wat afgesleten uit, maar ik schat dat ze nog niet aan de helft van hun levensduur zijn.


Foto van Hutchinson: nieuwe Greenville
Loopvlak na 3200 km
Een beetje hoger op de band, zowat op de wang, zijn wel heel veel haarscheurtjes te merken.


Dat is (nog) niet zorgwekkend, maar het is wel een verschil vergeleken met andere banden. Gezien de druk en de plaats (niet echt op de zijkant) kan dit niet het gevolg zijn van met een te lage druk rijden. Ik vermoed dat het vooral te maken heeft met de hardheid van de rubbersamenstelling. Die is hard, erg hard. Die samenstelling heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat er weinig slijtage te merken is.

Wat opviel, is dat bij het remmen in bochten het binnenwiel vrij snel blokkeert, zeker indien het wegdek nat ligt. Dat is één van de punten waar ik in de komende periode met de Trykers op wil letten.
Een ander aandachtspunt wordt het comfort: trillingsdemping en geluid. Een 40 mm band met een zachter loopvlak en een iets lagere druk - de Trykers staan op 5 bar - zou beter moeten scoren op dat vlak.

De zachtere Trykers vertonen al veel meer schade op het loopvlak, na 2000 km.



Die zullen waarschijnlijk minder kilometers meegaan. Nu valt af te wachten wat daar tegenover staat op het vlak van comfort en grip.

Over snelheid kan ik weinig zinnigs vertellen, want zonder objectieve metingen is dat onmogelijk. Voor wat het waard is: over de hele periode merkte ik weinig snelheidsverschillen. De gemiddelde bewogen snelheid op de gps ligt elke week, indien de verplaatsingen min of meer dezelfde waren, rond 30 à 31 km/u. Dat was zo met de Trykers net als met de Greenvilles. Hieruit kun je enkel afleiden dat beide banden in dezelfde omstandigheden zowat dezelfde rolweerstand geven. Het zegt niets over de relatie tot andere banden.

Een economisch besluit is wel makkelijk. De Greenvilles hebben een adviesprijs van € 20, de Trykers moeten € 40 kosten. Reken dat om naar de gemiddeld te verwachten levensduur en de Greenvilles kosten minder dan de helft per afgelegde kilometer! Hier kun je zelfs een relatie tot tijd in meerekenen: vermits er geen lekken waren en de gemiddelde snelheid dezelfde is, is ook de kostprijs per tijdseenheid zowat de helft.

2 opmerkingen:

  1. Ook hier niets dan lof aangaande de Greenville banden.
    Enig nadeel is de verkrijgbaarheid.
    Ze zijn enige tijd uit de collectie van Hutchinson geweest maar voor 2014 staan ze weer in de online catalogus.
    Ik heb nog een stel weten te bemachtigen in Frankrijk.

    Groet

    M

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na één dagje en enkele korte ritjes met de Trykers is er alvast een opvallend verschil: het is véél stiller in de Orca! De combinatie van de stijfheid van de banden, de hogere druk en de kleinere doorsnede maakt de Greenvillen hoorbaar luidruchtiger.

    BeantwoordenVerwijderen