zaterdag 1 november 2014

Tweaking

Vorig jaar, op 20 december, was ik in Dronten, bij Flevobike, om mijn E-Orca op te halen. Toen bleek dat ik bij de bestelling één zaak over het hoofd gezien had: de Orca wordt standaard met eenvoudige pedalen uitgerust. Ik rij liefst met klikpedalen, dus Arjan haalde ergens nog een setje gerecupereerde Shimano PD-M520 tevoorschijn en monteerde die.

Het was een oud, goed gebruikt setje, maar ze functioneerden nog. Ergens in het voorjaar haalde ik ze uit de velomobiel om ze grondig te reinigen en te smeren. Tijdens de fietsreis afgelopen zomer schoot ik af en toe uit de pedalen, dus er was iets aan de hand. Nadien begon er ergens wat te klikken en te kraken en stilaan deden mijn knieën ook wat moeilijk. De speling tussen schoenen en pedalen vergrootte ook, met gelijk welke fietsschoenen. Ook pedalen hebben niet het eeuwige leven blijkbaar.

Het werd tijd voor vernieuwing dus.

Nu heeft Shimano ondertussen voor de toerfietsers het Click'R systeem bedacht: meer zijdelingse speling en je hebt minder kracht nodig om je schoenen los te klikken. Dat leek me wel wat.
Daarnaast bleek dat het soms wel eens handig kan zijn om niet met SPD-schoenen te moeten rijden. Bij regenweer even snel om brood, daarvoor wil ik niet telkens van schoenen wisselen, bijvoorbeeld. Of - bij uitzondering - iemand anders met de Orca laten rijden is ook niet evident met die kleine MTB-pedalen.

Ik bestelde dus een setje Shimano PD-T420 pedalen: één kant SPD nieuwe stijl en aan de andere kant een ruim plateau.


Eigenlijk zijn die nieuwe pedalen wel handig voor de gewone ligger ook: ze zijn bedoeld voor toerfietsen en - overeenkomstig de wetgeving in vele landen - standaard uitgerust met reflectoren. Absurd in een velomobiel en overbodig op ligfietsen (daar staan je pedalen verticaal als je voeten erop steunen), maar zo ben je wettelijk in orde.

Wat de schoenen betreft, is het oudste paar ook versleten: een setje Nikes die ik kocht toen de Gforce in huis kwam en dat is al vele jaren geleden! Ze zijn nog wel bruikbaar, maar om te gebruiken naast de fiets zijn ze toch niet alles. Te stijve zool, te stijve bovenkant en de pasvorm was ook niet helemaal je dat.
Omdat ze toch in promo waren bij Bike24, bestelde ik maar meteen een paar Shimano SH-CT40 schoenen, specifiek voor het Click'r concept. Bij de duurdere versie, de CT70, is er nog een riem met velcro om de veters in toom te houden en te vermijden dat die in de ketting draaien, maar met de compleet afgesloten ketting in de Orca is dat overbodig.


De voorbije week was wat minder: een geïrriteerde zenuw in een tand hield me thuis. Onvoorstelbaar wat zo'n klein zenuwtje kan aanrichten! De nieuwe fietsonderdelen zijn dus nog niet grondig uitgetest, want ik moest thuis blijven.

Gisteren reed ik wel een eerste klein stukje, nog geen 10 km, met de nieuwe pedalen en schoenen en later nog eens een vijftal kilometers met gewone schoenen.
Voorlopige conclusie: de schoenen zitten me als gegoten. Ik volgde de raad van Bike24 en bestelde ze een maat groter dan normaal. Dat blijkt prima. De zool is soepel genoeg om aangenaam te kunnen stappen, de schoenen zijn erg licht ook. Het in- en uitklikken gaat moeiteloos en er is behoorlijk wat zijdelingse speling, waardoor je knieën niet in een bepaalde hoek gedwongen worden. Ik kan me voorstel dat het voor hoogperformante velomobielen (en andere fietsen) nuttig kan zijn om alles precies te regelen, maar voor mij is dit erg aangenaam. Het systeem doet wat ik wil: mijn voeten rusten op de pedalen zonder dat ik ze omhoog moet houden en ik kan voldoende trekken zonder dat mijn voeten loskomen van de pedalen.
Het ritje met gewone schoenen was een verrassing: blijkbaar ben ik het na al die jaren met klikpedalen zo gewoon dat mijn voeten bij elke omwenteling van de pedalen kwamen. Duwen en trekken tegelijk zit er dus in gebakken. Toch kan het handig zijn om voor korte verplaatsingen niet telkens op fietsschoenen te moeten omschakelen.

De voorbije weken was het af en toe flink vochtig op de baan en dan wordt je telkens weer geconfronteerd met de beperking van een Schwalbe Tryker als achterband: hij slipt door als er wat minder grip is. De CX Comp is wat lawaaierig - hij bromt een keer de snelheid de 35 overstijgt - en wil ik reserveren voor echt winterse omstandigheden (de grip op zand en modder is prima), dus zocht ik naar een tussenoplossing: een redelijk profiel, een zo vet mogelijke band (de Orca staat maximum 47 mm toe achteraan), een hoge betrouwbaarheid en lange levensduur. Zo kwam ik uit bij de Schwalbe Energizer Plus 47-406.


Met € 15,5 is dat een zeer betaalbare band en naar ik lees valt over de levensduur echt niet te klagen. Het is afwachten wat het comfort zal brengen, zowel naar demping als geluid.


Nu moet ik enkel nog eens werk maken van de zijruitjes voor het velomobieldakje en dan is de E-Orca ook klaar voor guur najaar- en winterweer. Nu ziet het er helemaal zo niet uit, maar dat weer komt er onvermijdelijk aan.

Terzijde: de Tryker die ik eraf haalde heeft er ondertussen ruim 8800 km op zitten en ziet er nog altijd goed uit. Anderzijds is het van de drie Trykers die bij aanschaf op de Orca zaten de enige die het zo lang uithield: bij één is de wang doorgesneden door een scherpe steen en bij de tweede zat er een snee door het loopvlak. Lekken (stoot- of doorpriklekken) had ik er niet mee. Het oordeel is dus gemengd: ze rijden erg comfortabel (zowel wat rijcomfort als geluid betreft) en hebben heel veel grip, zonder teveel rolweerstand te geven. Het loopvlak lijkt geschikt voor een lange levensduur, maar ze zijn ook eerder kwetsbaar. Voor wie enkel op asfalt rijdt, zijn het prima velomobielbanden, lijkt me. De problemen ontstaan vooral als je de verharde wegen verlaat en dat kan ik af en toe niet laten.

1 opmerking:

  1. Hallo Jan,

    Dat soort pedalen zou ik ook moeten gebruiken eigenlijk. In Noorwegen is het verplicht om reflectie te hebben op je pedalen. Op zowel BOB als de Scott heb ik dat natuurlijk niet.........
    Zolang ze me met rust laten is het prima!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen