zondag 21 december 2014

Betrouwbaarheid

In de garage staat een hele collectie fietsen, zowel van mij als van de andere lieverds in huis. Daar zitten oude dingen tussen (20 jaar en meer) en ook vrij nieuwe. Daar staan gewone stadsfietsen tussen - met versnellingsnaaf, rollerbrakes, naafdynamo - en high tech dingen zoals uiteraard de E-Orca en ook (min of meer) de Birdy vouwfiets.

En, weet je, daar is eigenlijk amper of geen onderhoud aan. Op tijd en stond de ketting smeren is zowat het enige wat moet gebeuren. Af en toe controleer ik de werking van de remmen; soms moeten die wat bijgesteld worden, maar dat is het dan ook. De verlichting is op alle bukkers gebaseerd op een naafdynamo en die werkt feilloos. Echt feilloos, zoals in: nooit defect.

Het enige akkefietje van het afgelopen jaar was een probleem met een aflopende ketting op de Trek Manhattan van zoonlief. De oorzaak bleek, nadat de ketting er op een week drie keer afliep, een gebroken schalm te zijn, waardoor de ketting van het tandwiel getild werd.

Gebroken schalm in de BBB-ketting. In de plaats kwam een KMC Z1X.

Dat was dan ook echt het enige. De oude Giant van dochterlief hoefde geen onderhoud (op ketting smeren na); mijn Trek hybride idem dito. Aan de Kobra werd niets gedaan (maar die reed amper het voorbije jaar) en ook de Birdy deed het zonder haperen.

Wat ik wel deed, wat wat verbeteringen aanbrengen. Zo kreeg dochterlief haar Giant V-brakes in plaats van de simpele cantilever-remmen die nooit voldoend stopkracht boden en kwam op diezelfde fiets een Philips Lumiring achterlicht (op de naafdynamo aangesloten).

De oude cantilever remmen, met versleten blokken
De nieuwe (Shimano Alivio) V-brakes
Maar ook die zaken kwamen er niet omdat er een defect opgetreden werd, wel om de betrouwbaarheid nog te verhogen en de fiets gebruiksvriendelijker te maken.

De Orca is iets onderhoudsintensiever en dan vooral omdat er accu's moeten geladen worden. Daarnaast is het zonder twijfel ook zo dat die veel, maar dan echt véél, meer kilometers aflegt dan alle andere fietsen samen. Slijtage en onderhoud zijn nu eenmaal onlosmakelijk verbonden met de afstand die je aflegt met een voertuig. De acculadingen (ondersteuning, boord-elektro, toplichten) hebben een lading waarmee je x uren verder kunt, dus als die grens nadert, moet je herladen. Zo simpel is het.
Het enige wat je als "defecten" zou kunnen beschouwen, zijn de lekke banden die ik met de Orca had.

Cx Comp lek na 70 km (daarna niet meer)

Voor de rest ging er niets fout, een keer de ondersteuningsproblemen bij de aflevering opgelost waren.

Om een idee te geven: de kilometers die elke fiets het voorbije jaar aflegde
  • Birdy Speed: 200
  • Kobra: 350
  • Trek 7320 (toerbukker): 1400
  • E-Orca: 14000

1 opmerking:

  1. Mocht de Kobra in de verkoop gaan, dan wil ik bij deze daar graag een optie op nemen. Mits de fiets voor een redelijk bedrag wordt aangeboden. En wat redelijk is, daar komen wij vast wel uit.

    Toch fijn dat fietsen blijkbaar zo betrouwbaar zijn.

    BeantwoordenVerwijderen