woensdag 31 december 2014

Comet verlichting: één maand later

De aanloop is een ondertussen gekend verhaal: een aluminium buisje net achter de kap, bovenop de Orca moet dienst doen als steun voor bijkomende verlichting. Ik heb geen nood aan meer zicht - beide Cyo koplampen voldoen ruimschoots hiervoor -, maar aan meer zichtbaarheid, vooral in het verkeer, waar de verlichting van de Orca onder het zichtveld van de automobilisten komt.

Bijkomend wilde ik zorgen voor een combinatie van vast en knipperend licht, zodat de Orca nog zichtbaarder wordt in het verkeer, zonder dat het er als een mobiele kerstboom uit ziet.

De vereisten voor de bijkomende verlichting zijn dus duidelijk:
  • moet kunnen knipperen
  • compact en licht
  • degelijk
Zo kwam ik op de Moon Comet set: een wit en een rood licht, beiden met een rubber bandje bedoeld om op de stuurstang te klemmen, maar dan wel 90° draaibaar.


De lampjes: 8 cm lang, 2 cm breed en diep (benaderende waarden)
De houder voor het licht is dan nog eens ongeveer 30° kantelbaar naar boven of beneden (klikstanden), zodat de lampen bijvoorbeeld ook op de zadelbuis ongeveer loodrecht op de weg kunnen staan.


top-verlichting in de voorlopig laatste uitvoering
Volgens de technische gegevens levert de koplamp op vol vermogen 100 lumen en het achterlicht 35. Na wat zoeken bleek een zeer gelijkende set te verkrijgen in het Verre Oosten voor zowat 1/3 van de prijs. Het is me nog steeds niet duidelijk of de door mij gekochte Raypal een kopie is van Moon (komt uiteindelijk ook van het Verre Oosten) of Moon de merknaam is die voor hetzelfde product in Europa gebruikt wordt en zo verkocht wordt met een vette winst...
Er is één verschil: bij het Moon achterlicht wordt een stukje geleverd waarmee je het onder een fietszadel kunt bevestigen in plaats van op een buis. Daar heb ik dus niks aan.

De set is ondertussen ruim een maand in gebruik. Wat geeft die nu in de praktijk?

Elke lamp beschikt over een aantal instellingen:
  • 100% continu
  • 50 % continu
  • 25 % continu
  • uit
  • 100 % knipperend
  • 50 % knipperend
  • stroboscoop (snel knipperen)
Eigenaardig genoeg heeft het vermogen blijkbaar weinig verband met de autonomie: beide lampen houden het 5 à 6 uur uit, waarna ze opnieuw geladen moeten worden. Ik vermoed dat ze eerder allebei 100 lumen zijn, maar met een verschillende lichtkleur: er is namelijk ook een "koplamp"-versie van het rode licht, die 100 lumen produceert.

In de praktijk gebruik ik ze allebei in de stand "50 % knipperend" en enkel binnen de bebouwde kom. Het hele eind langs het jaagpad (ongeveer 20 minuten of de helft van de verplaatsingstijd) schakel ik ze uit, want daar hebben ze geen nut. Eén keer per week worden de lampen opnieuw opgeladen. Dat doe je door ze via een (mini-)usb-kabel aan een voeding (niet meegeleverd) te hangen. In mijn geval laadt ik ze op via de pc op kantoor. Dan is er ruim tijd om dat te doen.
Voor het gewicht hoef je het ook niet te laten: 31g per lamp is zo goed als niks.

Sinds die lampjes op de Orca zitten zijn er absoluut geen opmerkingen meer gekomen over slechte zichtbaarheid: het werkt dus wel degelijk. Wie zou twijfelen over de degelijkheid van de bevestiging: die houdt het ook. De lampen draaien niet om de buis, vallen er niet af, werken gewoon zoals het hoort.



Er zijn ook nadelen aan verbonden, maar die kende ik vooraf:
  • om ze in en uit te schakelen moet ik uit de Orca stappen, want de schakelaar zit op de lampen
  • de autonomie is met 5 uren niet echt groot: een hele dag met de lichten aan rijden kan niet, tenzij indien ze aan een externe (5V) accu gekoppeld zouden worden, wat dan weer een praktisch probleem is. Dat is de keerzijde van de keuze voor licht gewicht.
  • ze zijn afneembaar, dus kunnen ook anderen ze van de Orca halen (weinig kans, maar je weet nooit) 
  • Zelfs op half vermogen vind ik dat ze te veel licht geven. Vermoedelijk was een kwart van dat vermogen ook voldoende: een stand 25% knipperend was welkom geweest.

De conclusie: de Comets doen wat ik ervan verwachtte, maar het kan nog beter.

Tegen volgende winter wil ik een systeem uitwerken waarbij enkele (knipperende) leds rechtstreeks in de buis verzonken zijn en gevoed worden door de boordaccu (12V). Met het toevoegen van een schakelaar op het verlichtingspaneel zouden die van binnenuit schakelbaar moeten zijn. De lichtsterkte mag veel minder zijn dan wat ik nu heb, maar ze moeten wel elk over zowat 180° zichtbaar zijn.

Voor de schakelaar is nog plaats op het paneel. De bedrading kan, net als die voor de knipperlichten, door het subframe geleid worden tot net onder de aluminium buis: compleet onzichtbaar dus. De uitdaging zal voor mij liggen in het elektronische gedeelte - daar heb ik weinig tot geen kaas van gegeten - en in het verzamelen van de juiste onderdelen.

De voordelen zijn dan duidelijk:
  • esthetisch beter dan afneembare verlichting (veel soberder)
  • minder kans op diefstal of verlies
  • langere autonomie (op 6,75 Ah accu)
  • van binnenuit schakelbaar
  • theoretisch minder luchtweerstand
De "mast" op zich is in de laatste uitvoering quasi perfect en geeft geen enkel probleem. Nu lijkt die gewoon deel uit te maken van het ontwerp van de Orca en dat is heel wat beter dan de eerste pogingen.

1 opmerking:

  1. Jan,

    Rood licht is met LED's veel lastiger te maken dan wit/blauw licht. De lichtopbrengst per Watt is dan bij rood ook al snel een factor drie kleiner. Dat is met alle LED's zo.

    BeantwoordenVerwijderen