vrijdag 26 december 2014

Voorbereiding OBT (en winter)

En jawel: het is al een tijdje beslist. Ik ga naar Nijmegen op het eind van de week, naar de Oliebollentocht. Ook hier begint de OBT-koorts te stijgen.

Die rit doe ik niet alleen: Birger komt eerst tot in Gent; daarna trekken we samen naar Antwerpen en van daaruit rijden we met een zestal tot in de buurt van Nijmegen, waar elk zijn logeerplek opzoekt. Voor drie van ons ligt die in Herpen, zodat - vooral voor Birger - de afstand redelijk gehouden kan worden: hij moet al bijna 50 km rijden tot hij bij mij is.
Op zondag hebben we dan ruim tijd om in Nijmegen te raken, aangezien de tocht pas rond 11u aanvat.

Eind december en een flink aantal kilometers voor de boeg - het totaal zal wel rond 500 draaien -, dat vraagt toch wat voorbereiding:
  • de route moet uitgestippeld worden (check)
  • de logeerplaats moet gereserveerd worden (check)
  • voor onderweg is eten en drinken nodig (check)
  • het nodige materiaal voor de Orca moet klaargelegd worden (check)
  • ook de kleding moet aangepast zijn (check)
De Orca op zich is er klaar voor: de winterbanden liggen erop (Marathons vooraan, de Energizer Plus achteraan), de verlichting werkt tiptop, de voetengaten zijn gedicht en alle accu's zijn volgeladen.
Het enige dat niet zal kunnen, is de knipperlichten de hele rit laten werken, want de autonomie daarvan is beperkt tot 5u.

Toch moet er nog één en ander mee: laders voor de accu van de ondersteuning en de verlichting, een usb-lader en de nodige kabel(s) voor de Comet verlichting bovenop, reservebanden (binnen en buiten), wat sleutels, een fietspomp, reservebatterijen voor de Garmin,...

Gert Jan stippelt de route vanaf Antwerpen uit en ik zorg voor het stuk van thuis tot daar (zo'n 55 km).

Omdat de verwachtingen tonen dat de temperatuur toch flink zal dalen (tot rond het vriespunt en lager), moet aan de kledij ook de nodige aandacht besteed worden. Koude voeten en handen zijn niet aangenaam, zeker niet als je weet dat je een hele dag dient te fietsen!
Er werd nog een knoop doorgehakt en ik bestelde een paar Shimano SH-MW81 winter-MTB-schoenen met GoreTex en een fleece voering. De winter is tenslotte nog maar begonnen.

Foto: Shimano
Veelbelovend: je kunt de zool er niet zomaar uithalen om bij de plaatjes voor het kliksysteem te komen, want daaronder zit nog een tweede zool... Vandaag testte ik ze even en bij een graad of 7 waren ze te warm. 
Qua prijs zitten alle soortgelijke schoenen in dezelfde categorie en ze zijn, met wat zoeken, ook allemaal aan een flink lagere prijs te vinden. Voor deze betaalde ik € 138 in plaats van € 200 (wie koopt dat aan de richtprijs?). Voor wie er ook aan denkt: let op, want deze worden door Shimano zonder SPD-plaatjes geleverd! Ik bestelde er de SM-SH56 plaatjes bij (zilver).

Nog een praktisch probleem: regen of sneeuw in de ogen vind ik echt irritant. De huidige bril is fotochromatisch: prima voor in de zomer, maar in de kou blijft die donker en dus valt er weinig door te zien. Er is dus wat anders nodig. De recente test met de Ekoi City+ helm (met vizier) viel negatief uit: de helm raakt de rand in de opening van de klep in de Orca en er valt dus niet mee te rijden. De keuze viel op een model van Decathlon: de Orao Moab, in "pack" uitvoering, met vier verwisselbare glazen. Met € 35 is die zeer betaalbaar. Hoe goed hij is, blijft dan weer afwachten.


Foto: Decathlon
Voor alle zekerheid gaat ook een extra warme muts mee.

Als klap op de vuurpijl wordt voor zaterdag sneeuw voorspeld!
Velonauten zijn echter die-hards, die van de zes die een treintje vormen vanuit Vlaanderen, haakt voorlopig alvast niemand af. We zullen het wel voorzichtig houden, want we zouden graag allemaal in onbeschadigde staat aankomen.

Tot in Nijmegen, voor wie ook naar de OBT trekt.

5 opmerkingen:

  1. Goede tocht Jan, het wordt een uitdaging. Zie er naar uit jouw Orca in levende lijve te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat we er raken: in het Antwerpse ligt nu 3 cm sneeuw. Hier ligt het enkel nat. Veiligheid voor alles, dus we zien wel.

      Verwijderen
  2. Tot 'morgen'.

    Schoenen worden standaard zonder plaatjes verkocht. De plaatjes horen bij de pedalen. Of je koopt ze 'los' :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor zover ik me herinner, werden bij alle andere schoenen die ik kocht plaatjes geleverd. Maar ik kan het fout hebben, natuurlijk.

      Verwijderen
  3. Ik gebruik al meer dan 1 jaar een fietsbril van Decathon het enige waar ik last van heb is regen tijdens de winter als er dan een tegenligger is word het redelijk moeilijk om nog iets te zien. Maar ik veronderstel dat dit voor alle beglazing wel zal gelden.

    BeantwoordenVerwijderen