woensdag 18 februari 2015

Boem... (nog een bandenkwestie)

We blijven in de banden.

De Birdy Speed is één van de eerste van zijn soort: een Birdy met een ultralicht aluminium frame dat uit twee geperste en aan elkaar gelaste helften bestaat. Uit het serienummer van mijn exemplaar kan ik afleiden dat deze dateert van het allereerste jaar dat de Birdy op die manier gemaakt werd.

De bandjes erop - Schwalbe Marathon Racers - zijn vermoedelijk even oud als de fiets: van 2006. Beter gezegd: waren even oud, want vorige week gebruikte zoonlief hem om naar de campus te rijden, terwijl ik zijn fiets op punt stelde.

Vrijdag belde hij me: de Blandijn beklimmend - de hoogste berg in Gent - is de achterband ontploft. Je zou denken: "hoe doet ie het toch elke keer?". Deze keer kon hij er echt niks aan doen: een lap rubber was van het loopvlak verdwenen en met een flinke knal had de binnenband er de brui aan gegeven.



Zaterdag haalde ik dan maar een nieuwe, bij De Ligfiets. Da's voor Gent de verdeler voor Riese und Müller - de ontwerpers van de Birdy - en de meest waarschijnlijke plaats om een band in de afwijkende maat 40-355 (18") te vinden.

Ondertussen kreeg de Birdy een flinke poetsbeurt. Binnenkort moet ook de ketting vervangen worden, maar dat wilde ik toen niet doen, want dat betekent meteen het reinigen en controleren van de cassette en derailleur. Dat moet gepland worden, want het vraagt toch wat tijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten