donderdag 23 juli 2015

Van het een komt het ander

Vakantie, zonnig weer, geen dringende taken en thuis. Wat kun je dan beter doen dan lekker in het zonnetje wat sleutelen aan de fiets?

Ketting

De ketting van de Seiran stoort me al vanaf het begin. Filip, bij "De Ligfiets" in Gent, merkte op dat die waarschijnlijk met karrenvet gesmeerd was: zwart, vol gruis en plakkerig. Om het wat te laten opschieten, gebruik ik een borstel en een bakje met ontvetter. Dat gaat vlot en er komt een massa vuil af.
Eerste verrassing: die ketting is niet zwart, maar metaalkleurig! Nadien gaat met een vod de rest van de ontvetter en het vuil eraf.

Als alles goed gedroogd is, smeer ik de ketting opnieuw. Deze keer doe ik dat met "Squirt": een droog smeermiddel op wasbasis. Het wordt vloeibaar aangebracht, waarna de vloeistof verdampt. De instructies erbij - van de fietsenmaker - waren dat je het enkel op een propere ketting mag aanbrengen. Dat is hier wel degelijk het geval.

Cassette

Dan ontdek ik de bron van een gerammel dat al vanaf de aanschaf aanwezig was, maar dat ik niet kon thuisbrengen: de cassette zit los... De tandwielen ratelen dus op de body. Dit is verrassing twee.
Dat kan niet goed zijn.
Het wiel gaat eruit (handig, met zo'n kraaknette ketting) en de cassette wordt meteen verwijderd om ook maar eens met ontvetter gespoeld te worden.
Nog een verrassing (3): ook die cassette is niet zwart, maar metaalkleurig. Het blijkt een SRAM PG980 te zijn en dat is niet mis.
Gedemonteerde SRAM PG-980
Na grondig spoelen wordt de cassette weer gemonteerd en deze keer zit ze wel goed vast.

Zo ziet het er nu uit: net nieuw
Ondertussen merk ik dat de derailleur niet goed afgesteld is: de aanduiding "9" op de draaiversteller (SRAM Attack) komt overeen met de achtste versnelling. Dat wordt meteen ook bijgesteld.

Netjes: gereinigde ketting, cassette en derailleur

Binnenbanden

En terwijl ik toch bezig ben: kort na de aankoop gooide ik de V-Rubber 32-507 banden eraf. Er kwamen 40-507 Schwalbe Kojaks in de plaats. Da's veel comfortabeler en het rolt minstens even goed. (het aanbod in 24" banden is eerder beperkt) Daarbij recycleerde ik de binnenbanden, maar dat bleek niet zo'n goed idee. Als je smalle binnenbandjes in een vette buitenband steekt, rekken ze erg op en dan worden ze blijkbaar poreus. Elke week moesten de banden opgepompt worden. Dit is dus het moment om nieuwe binnenbandjes te plaatsen. Deze keer zijn het er wel in de goede maat en meteen ook met autoventielen, zoals bij de Orca.

Remmen

Een gevolg van de werken is dat de remmen het niet goed meer doen: als je zo'n wiel uithaalt, zit het blijkbaar altijd net iets anders terug. De schijfremmen (Avid BB7) houden daar niet van en lopen aan.
Meteen volgt een andere taak: controleren hoe het met de remschoenen gesteld is. Als ik de remmen toch moet afstellen, kan ik maar tegelijk nagaan in welke staat ze zijn. In tegenstelling tot remblokjes, is dat bij schijfremmen toch wat bewerkelijker: wiel eruit, remplaatjes verwijderen en opmeten (bijna 3,5 mm, dus ruim binnen de norm). Remplaatjes opnieuw monteren en de rem weer afstellen. Dat betekent: de remklauw centreren, de afstand tussen de plaatjes en de schijf instellen (binnenste tweemaal zo ver als de buitenste). Nadien de kabel afstellen en kijken of alles naar behoren werkt.


Dit is een klus waarin ik duidelijk nog ervaring moet opdoen: de Trek en Birdy zijn uitgerust met V-brakes (de Trek achteraan met een Rollerbrake), de Orca met trommelremmen en nu eentje erbij met schijfremmen...

1 opmerking:

  1. schijfremmen houden ook niet van regen merk ik op deze week ,remmen leken niet meer te remmen
    zo is toch altijd werk he ,
    groetjes antony

    BeantwoordenVerwijderen