donderdag 10 september 2015

E-Orca: nog wat slijtage

E-Orca: 22.000 km

Ik had het al enkele weken gemerkt: er was iets aan de hand met het rechter wiel. Ik voelde trillingen in de stuurknuppel, ik hoorde een vage trilling en af en toe, bij het nemen van bochten, knarste iets in dat wiel.

De voorbije week kwam er weer een stut onder de romp, zodat het wiel vrij kon draaien, en dan was er speling merkbaar. Dat duidt op een probleem met de lagering. Het wiel eraf halen duurt echt niet lang en kort daarna was de oorzaak duidelijk: het binnenste lager was stuk.

Het rechter wiel met het buitenste lager zichtbaar.
Zoiets heb ik niet liggen, maar Brecht, bij Fietser.be, bezorgde het me de dag erna.

Een lager vervangen houdt echt niets in:
  • wiel eraf
  • met een brede schroevendraaier het lager uit de naaf tikken
  • nieuw lager erin duwen
  • na een tikje met een rubberhamer zit het op zijn plaats
  • wiel opnieuw monteren
  • klaar
Voor de aardigheid haalde ik de stofkappen van het oude lager, om het te bekijken.

Verwijderd lager. Zo valt er niets aan te zien
De stofkappen verwijderd: het lager zit nog goed in het vet
Ontvet. Er valt nog niet veel aan te zien.
De bodem van de bak ontvetter. De witte stippen zijn metaalschilfers uit het lager.
 De conclusie: gewoonweg versleten.

1 opmerking: