zondag 6 september 2015

Het kan verkeren - van plan naar werkelijkheid

Eerst doe ik een grondig onderzoek naar een hopelijk optimaal verlichtingssysteem voor de Seiran 24, waarna gefundeerde beslissingen genomen worden en dan gooi ik alles op een hoopje...

Wat is er aan de hand? Ik had, na afwegen van een aantal factoren, besloten dat het systeem gebaseerd zou worden op een Shutter Precision SD-8 naafdynamo (voor schijfrem). Kostprijs grosso modo € 100.

Amper een week later komt het aanbod van een medeligger: hij heeft tijdens een afdaling zijn voorwiel opgeplooid (26" in een Challenge Furai) en heeft dat wiel vervangen. In dat wiel zit een naafdynamo, voor schijfrem. Als ik wil, krijg ik het cadeau. Dit spaart € 100 uit. Dit is wat in het Engels heet een "no-brainer".

De rest blijft gelijk: bedrading, verlichting, ...

De redenen om dit te doen:
  • uiteraard € 100 besparen (zijnde 10% van de aankoopprijs van de Seiran)
  • recyclage van materiaal is ecologisch een evidentie
  • valt het tegen, dan kan ik later nog altijd een andere naafdynamo inbouwen
Het wiel is uiteen gehaald; de naafdynamo is een SRAM i-Link D7. Vervelend: SRAM maakt hier vier versies van: twee voor velgremmen en twee voor schijfremmen. Binnen elke categorie bestaat een 2,4 en een 3 W uitvoering. Op de naaf staat behalve wat je hieronder ziet geen indicatie. Ik weet dus niet welk vermogen deze levert, maar omdat hij in een 24" wiel zit, is het toerental sowieso hoger en zal het geleverde vermogen dus wel voldoende zijn.


Daar is bijzonder weinig over te vinden, dus ik heb er geen idee van hoe die zich verhoudt tot andere modellen.Vermoedelijk valt die te vergelijken met de betere Shimanonaven. Je leest wel "meer weerstand met verlichting uitgeschakeld en beter rendement met verlichting aan", maar het lijkt erop dat iedereen overneemt van elkaar, want de bron voor deze bewering heb ik nog niet kunnen vinden.

Nog een doorgehakte knoop: ik kannibaliseerde het voorwiel van de Seiran. Na het  berekenen en nameten blijkt zelfs dat de spaken de goede lengte hebben. Bizar en ik was benieuwd of dat echt wel klopte.

Een wiel uiteen halen duurt echt niet lang. De wielrichter werd op de terrastafel gemonteerd, de band werd van het wiel gehaald, het velglint ging eruit en nog geen kwartier later lag de laatste spaak op de tafel.

Het originele Seiranwiel
Tijdelijke kunst: de velg is verwijderd
Links de Shimano naaf (Deore HB-M535) en rechts de SRAM D7

Met behulp van de immer goede steun van Sheldon Brown toog ik aan het wiel vlechten. Dat is best leuk werk, indien je er je tijd voor neemt. Alles draait (sic) rond jezelf en dat wiel. Zorgen dat de velg niet op en neer loopt, niet heen en weer, dat hij mooi gecentreerd is tegenover de naaf, ... Rustig de nippels aanhalen, één na één. Nog een slag, nog eentje, luisteren naar de spaakspanning...

Een extra complicatie was dat de originele naaf een Shimano Deore was, met een Avid remschijf. Shimano werkt als enige fabrikant met een afwijkende bevestiging, die ze Center Lock doopten (zie foto hierboven).


De nieuwe naaf(-dynamo) is een SRAM, dus geen Center Lock, maar de klassieke zes boutjes. Die had ik uiteraard niet liggen...

Enfin, het wiel is af, de boutjes zijn gevonden (bij Plum in Gent, mijn vaste fietshandelaar) en voorlopig rij ik met een gerecupereerde B+M Lumotec Oval. 

Het nieuwe wiel
Dat is een halogeenlamp, met lichtsensor, die een nu povere 10 lux levert.


Die gebruik ik tot de Luxos U en het gewenste achterlicht geleverd zijn. Ter vergelijking: de Luxos levert 70 lux (en tijdelijk kan ook 90 lux).

Maar: ik betaal wel een prijs voor dit comfort: de fiets kan niet meer in de stand die ik tot nu gebruikte.


Naast de ontbrekende beveiliging is dit nog een euvel van de Seiran: een standaard is quasi uitgesloten. Challenge heeft er wel een, maar die klemt op de achteras. Op de Birdy zit ook zo'n onding, omdat er geen andere plaats mogelijk is. Het effect is dat de fiets de neiging heeft om rond die steun te lopen. Hij blijft dus niet staan, zoals je zou verwachten.

Bijgevolg heb ik samen met de verlichting ook een andere steun besteld, maar dan eentje waar het voorwiel in geklemd wordt. Goed voor thuis, maar helaas geen oplossing voor onderweg.

4 opmerkingen:

  1. Nee, mijn Cheetah is best wel ouderwets maar tamelijk uniek in het feit dat er een universele zij-standaard onder gemonteerd kan worden. Daar prijs ik me dagelijks gelukkig mee!
    Goed principe, het hergebruiken van een oud wie. Maar wel een hele gok je oude wiel uiteen te nemen!
    OK ik weet spaken zijn duur alle 36 maar ik had zelf eerst nog eens gekeken of ik die niet had staan en het originele wiel (van tamelijk afwijkende maat 24") reserve gehouden...
    Er zijn evenwel meer wegen die naar Mekka leiden natuurlijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ondervond in het verleden dat een reservewiel nog nooit nuttig geweest is (er kan altijd een eerste keer komen). Het neemt vooral plaats in.
      Na wat rondneuzen blijkt het aanbod in 507 velgen erg beperkt. Dan komt er nog bij dat het een velg voor schijfrem moet zijn en in 32-gaats uitvoering. Dan wordt het aanbod wel heel klein en zo'n velg is dan niet goedkoop. Vandaar de recyclage. Spaken in 230 mm had ik niet liggen, maar die zaten wel in het originele wiel. Vandaar...

      Verwijderen
  2. Ik moet je zeggen dat ik sinds het roeifietstreffen in Groningen toch wel onder de indruk ben van die naafdynamo's. Die Thys 209's hebben dat ook, zijn net zo snel of sneller dan ik en hebben daar nog continu licht bij branden gevoed door het voorwiel ook!
    Maar het grootste voordeel zie ik misschien nog wel in de mogelijkheid met de 6 volt de accu's van je GPS en / of telefoon op te laden op langere tochten. Maakt je werkelijk autonoom dan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Binnenkort volgt de praktijktest. De BuM Luxos U koplamp is nu onderweg naar mijn huis. Daar zit een usb-aansluiting op, waarmee smartphone of gps gevoed kunnen worden.
      Het voordeel van zo'n naafdynamo is dat de weerstand, voor normaal gebruik, zo goed als verwaarloosbaar is. De kwaliteit van het asfalt waar je op rijdt maakt al meer verschil dan die enkele watts die zo'n naaf vraagt. En daarenboven is het systeem absoluut betrouwbaar, wat je van een klassieke dynamo niet kunt zeggen.

      Verwijderen