zondag 4 oktober 2015

Orca zijruitjes

Naar aanleiding van een verzoek van Laurent, ergens in Frankrijk, volgt wat uitleg over de zijruitjes die ik aan het Flevobike Velomobieldakje toevoegde. Wellicht kunnen andere 'Orcanen' er ook iets mee aanvangen.

Het doel

Dat is tweeërlei:
  • het 'lifteffect' bij strakke zijwind wegwerken.
  • Regenwater (ook bij zijwind) buiten houden.
In de praktijk is gebleken dat beide doelen bereikt zijn.

Hoe komt je aan die ruitjes?

Vooreerst: wie ze wil, moet er zelf voor zorgen. Bij Flevobike weten ze dat het systeem werkt, maar het voldoet niet aan hun eisen op vlak van afwerking. Helaas is er op dit ogenblik geen betere oplossing.
Ik zag wel een andere, op basis van het transparante pvc dat gebruikt wordt voor de ramen in tenten. Anders, met andere voor- en nadelen.

De belangrijkste vraag:

hoe maak je zoiets?

Mijn model was een foto van de ruitjes in de Orca van Johan Vrielink. Wat mij betreft is hij de bedenker hiervan.


Op basis daarvan maakte ik een sjabloon.


De sjabloon moest ik wel nog wat aanpassen, zodat de bovenkant de ronding van het dakje volgt. Voor wie dit zelf zou willen maken, noteerde ik de belangrijkste maten op de sjabloon.


Zo werd die overgetekend op een stuk polycarbonaat (Perspex is een andere naam hiervoor). Uitknippen kan simpelweg met een schaar.

Dan volgt het 'destructieve' deel: in het dakje, net boven de tunnel waar de aluminium buizen door lopen, moeten drie gaten komen. Ik maakte ze met een boortje dat net dezelfde diameter heeft als de spanbandjes die ik gebruikte: 2 mm. Geen nood: er komt geen water door. Ook niet bij stortregen.

 
Op de onderkant kleefde ik een strook tochtstrip. Het doel hiervan: de gelcoat van de kap niet beschadigen en contactgeluiden verminderen.
Op dit ene ruitje is de strook een eind losgekomen. Dat is ondertussen vervangen.

Tot slot een overzicht van het dakje met beide ruitjes.


Zoals ik al nog meldde: bij een volgende versie maak ik ze wat langer, zodat de voorkant tot aan de rand van het dakje komt. De reden hiervoor is dat bij veel wind het regenwater langs de buizen opgestuwd wordt.  Als het dan aan de rand van het dakje komt, vormt het druppels die naar binnen kunnen waaien. Dat is erg afhankelijk van de windsterkte en -richting, maar het kan vervelend zijn. Door de randen tot daar door te trekken, verwacht ik dat ze dienst doen als 'regengoot'.

Het belangrijkste is dat de ruitjes hun waarde al lang bewezen hebben. Ze doen wat ze moeten doen.





2 opmerkingen:

  1. Volgens mij is perspex wat anders Jan. Een andere naam voor polycarbonaat is lexan. Dat is niet altijd UV bestendig trouwens, daar moet je ook nog op letten...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt gelijk. Perspex is polyacryl, geen polycarbonaat.

    BeantwoordenVerwijderen