vrijdag 29 januari 2016

Lichtvin: modificatie

Vooreerst: de derde lichtvin die Flevobike me bezorgde (bij de eerste twee brak een steun af), doorstaat zelfs de test van de Vlaamse kasseien. Dat doet die al maanden, zonder enig probleem.

Het voordeel is dat sinds die vin erop staat, ik echt niemand meer hoorde zeggen dat de Orca 'onzichtbaar' is. Hij doet dus wat verwacht werd en dat op een prima manier. Ook esthetisch oogt het prima, maar dat wisten we al.


Toch heeft ook zo'n 'design'-oplossing nadelen.

Het eerste is evident: een witte en een rode ledstrip met een behoorlijke lichtsterkte vragen energie. 3W per strip, dus 6W extra verbruik. Daardoor moet ik de accu wat meer in het oog houden. Nu kun je met een 12 V/6,75 Ah LiIon accu toch flink wat doen, maar veiligheidshalve laad ik hem elk weekend bij.

Het tweede nadeel - maar eigenlijk is dit een groot woord hiervoor - is dat het licht van achter mij komt. Met het dakje erop merk ik er niets van, maar zonder dakje vermindert dat achterop komende licht mijn zicht. Veel is het niet, maar wel merkbaar.

De lichtvin gaat aan met het achterlicht, dus zodra de boordspanning ingeschakeld is. Dat is veilig, want je kunt het bijna onmogelijk vergeten. Het nadeel is dat je continu 6 W extra verbruik hebt, ook indien dat niet nodig is, zoals langs een jaagpad.

Alle nadelen vallen onder één noemer te plaatsen: zodra ik met de Orca op weg ben, gaat de lichtvin aan en daar was niets aan te doen. Dat moest dus anders.

Voor alle duidelijkheid: al die kleine nadelen wegen niet op tegen het voornaamste voordeel, zichtbaarheid. Daar was het uiteindelijk om te doen.

Nog een element: Ronny, alias de 'liggende fietser', monteerde maar liefst vier led-strips op zijn Orca. Ook hij deed het om de zichtbaarheid te verbeteren. Hij zocht iets om de leds nog meer mogelijkheden te bieden. Op zijn oproep kwam onder andere een reactie van André Vrielink. 'Leuk,' dacht ik. André linkte naar een spotgoedkope elektronische schakelaar met allerlei functies.

Onlangs bestelde ik de vermelde schakelaar.



Dan werd het even denken en zoeken. De schakelaar kan in de bedrading onder de vin komen (achter me, in de smurfenmuts), maar dat is niet direct een plaats waar je al rijdend bij kunt. Beter zou zijn mocht ik de vin vanuit de cockpit kunnen aansturen.
Dat betekent natuurlijk dat er twee draden vanaf de ingang van de vin naar voor moeten komen en terug. Dat betekent ook dat ik op één of andere manier moet kunnen zien hoe de vin gestuurd wordt; welke lichtfunctie ingeschakeld is. Zal ik een led toevoegen?

Voorlopig is de schakelaar in de stroomkring voor de witte ledstrip gezet. De rode kan continu branden, want die stoort me helemaal niet.
Die schakelaar kan er heel eenvoudig tussenuit gehaald worden, want ik heb hem verbonden door middel van stekkerverbindingen uit de modelbouwwereld. En hij is achter het zitje terechtgekomen.



Ook dit wordt even afwachten. De betrouwbaarheid is een onzekere factor; het gebruiksgemak een andere.

Update: na ingebruikname kon ik de mogelijkheden uitproberen. Wat je kunt instellen, is
  • het lichtpatroon (knipperen, feller worden en weer afzwakken ...)
  • de frequentie van dat patroon
  • dimmer (helaas zonder uit-stand) 
Ik vermoed ik van alle mogelijkheden er vooral één stand gebruikt zal worden. De dimmer kan ook handig zijn, voor rijden langs onverlichte paden zonder dakje.
En waarschijnlijk zal ik de draden met zwarte krimpkous overtrekken, zodat dit mooi verdwijnt tegenover het zwarte subframe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten