dinsdag 29 maart 2016

Tijdelijk immobiel

Na dik twee jaar is het toch eens zo ver: de E-Orca is niet bruikbaar.

Hoe het komt

Op paasmaandag wilde ik de remmen aanpakken: de remhendel rechts bleef hangen. 'Even de kabel aanspannen' bleek deze keer niet de oplossing. De draadstang met moer die daarvoor dient was verbogen. Nadere inspectie leerde me dat het meer was dan dat: de stang was half doorgescheurd.

In de knik zie je de scheur
De kans bestaat dus dat bij hard remmen de boel gewoon afbreekt. Dan belanden Jan en de E-Orca in het decor (of op een andere weggebruiker) en dat is een te vermijden rampscenario.

Terwijl ik toch bezig was, werd de remkabel rechts van dichter bekeken. Die had ook zijn beste dagen gehad: meerdere draden in de kabel waren geknapt en dat aan beide uiteinden. Geen wonder dat de remhendel bleef hangen.

Ik heb wel wat stukken in voorraad, ook een remkabel, maar niet die specifieke stopper voor een trommelrem. Morgen heb ik de stukken en dan kan ik die vervangen, aan beide kanten. Tot dat gedaan is, blijft de Orca op stal.

Gejaagd door de wind

Omdat ik donderdag voor een opleiding met een auto van het bedrijf op weg was, kon ik vanmorgen de Seiran in de auto stoppen en vanavond terug fietsen. Met een stevige rugwind ging dat goed vooruit: de kruissnelheid lag zo ergens tussen 28 en 40 km/u! Het was dus geen straf om met de open ligger huiswaarts te vlammen. Ik denk ook niet dat de nieuwe naafdynamo veel weerstand geeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten