woensdag 15 februari 2017

Weer iets nieuws geleerd

Vanavond reed ik de vertrouwde route van het werk naar huis. Zalig weer, lekker warm, zonovergoten. Op het jaagpad was het genieten aan bijna 40 km/u. Amper andere fietsers en een flinke zuiderwind in de rug. Wat wil een mens nog meer?

Een eind verder, in Merelbeke, gaat de route over een degelijk fietspad. Dat gebruik ik wel, omdat de auto's op de rijweg 70 mogen en dat is voor mijn Orcaatje wat te hoog gegrepen. Op andere plaatsen rij ik tussen de auto's, omdat het fietspad ondermaats is en de auto's maximum 50 mogen.

Voor me ontwaar ik twee fietsers, gezellig naast elkaar rijdend. Als ik zo ongeveer 20 m achter hen ben, claxonneer ik even als verzoek om plaats te maken. Ze gaan ook netjes achter elkaar rijden.

Maar als ik de achterste fietser inhaal, ik schat een dertiger en in degelijke fietsuitrusting, hoor ik hem iets zeggen tegen mij. Ik vertraag en zeg dat ik het niet begrepen heb. Hij herhaalt: 'volgens mij is zo'n ding verboden.'
'Say again?'
'Ja, ik denk dat zoiets verboden is, meneer.'
Dat is weer een nieuwe. Dat je op een fietspad volgens sommigen niet sneller mag dan 25, hoorde ik al (toen was ik met de Seiran). Dat mensen met grote gebaren en 'ho ho' aangeven dat een Orca een levensbedreigend projectiel is (toen reed ik ook 25), dat is ondertussen al normaal. Maar 'verboden' is absoluut nieuw. Dus was de wedervraag: 'waar haalt u dat?' en toen kwam de aap uit de mouw: 'het is van horen zeggen.'
Tja, mochten we alles doen wat 'van horen zeggen is', dan is alles wellicht tegelijk verboden en verplicht... Niet de moeite om een discussie aan te gaan op zo'n moment. 'Check your facts,' is het beste wat je eventueel nog kan doen. Wetende dat ze dit allicht niet zullen doen, vind ik zelfs dat de moeite niet. Als je je gelijk bewijst, wordt het tegenargument bijna zeker: 'ik vind dat zoiets verboden moet worden'.
Het is gewoon verloren energie om er tegenin te gaan. Even op de pedalen duwen en er snel voorbij gaan, is de beste oplossing op zo'n moment.

4 opmerkingen:

  1. Tja, van horen zeggen zou je kunnen repliceren da het verboden is op een smal fietspad met tweeën naast elkaar te rijden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voert tot niets, eindeloze discussie tot één van de partijen het verstandigste is en gewoon zijn weg gaat........Goed gedaan Jan! ☺

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gewoon gelijk geven...en dan verder fietsen :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mensen gelijk geven is ook mijn tactiek, meestal gaan ze daarna toch nog zelf nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen