zondag 1 oktober 2017

Groepsreis met de velomobiel: op weg naar Charleville-Mézières - dagen 3 en 4

Dag 3

(23 september)

Vandaag zouden we naar het einddoel rijden: Charleville-Mézières, in le Grand-Est in Frankrijk, op de grens van Picardië en Lotharingen (Lorraine).

's Morgens namen we afscheid van Helen. Zij zou de route van gisteren in omgekeerde volgorde afleggen, terwijl de '3 venten' de Maas stroomopwaarts zouden volgen.

De ochtend was nevelig, de tenten stonden er doornat bij. We droogden ze zo goed mogelijk op, vooraleer ze in te pakken. Doe je dat niet, dan kan je 's avonds in een erg klamme tent kruipen. Met de lage temperaturen van die periode (7°C de laatste ochtend) is een vochtige tent extra koud. Met een donsslaapzaak is dat zeker niet ideaal, want dons houdt niet van vocht.

Op de afgrijselijke camping 'Villatoile' zagen we 's morgens een koppel vertrekken met oude stadsfietsen, maar uitgerust voor lange-afstands-toeren.

De aanloop was matig: een sluis waar we niet over konden zonder de velomobielen op te tillen, gevolgd door een eind langs een asfaltweg waarvan de toplaag afgeschraapt was.

Net zoals 'de saskes' (Gent) vroeger
Afgeschraapt asfalt en kasseien: niet ideaal
Nadien volgden we alweer een stukje RAVel, dat deel uitmaakt van Lange Fietsroute (Rando Vélo in het Frans) RV3.

Niet slecht, ware het niet dat ze erg kwistig waren met de paaltjes aan elk kruispunt. We konden er net tussen. In plaats van 'net te smal om een auto door te laten', lijkt ook hier de redering 'net breed genoeg voor een fiets' te zijn. Bizar, want dat slaat nergens op. Helaas vind je ze maar al te vaak op die manier.

Net na onze middagpauze, net over de grens in Frankrijk, zagen we de fietstoeristen weer die enkele uren voor ons in Dinant vertrokken was: een jong koppel uit Rotterdam. Ze waren van plan om de Maas van monding tot bron te volgen. Een moedig opzet, want die bron ligt bij Langres, ter hoogte van Besançon. Daar zullen ze ondertussen nog niet aangekomen zijn.

Maar: een keer de grens over, aan Givet, start de Trans-Ardennes!

De ideale fietsroute

Dit is tot nu toe met grote voorsprong de beste fietsroute die we ooit gereden hebben: perfect asfalt, alles vlak (op enkele kleine stukjes na), verkeersvrij en puur genieten. Daarover waren we het absoluut eens. Daar moet ik aan toevoegen dat het stukje Eurovélo 6 dat ik in mei volgde, daar amper voor onder doet. Die route is ook nagelnieuw.

Een minder stukje: brugdek met kasseien

Hierna was het aan een mooi tempo doorrijden tot in Charleville-Mézières. Water aan één kant, bossen en hellingen aan de andere. Af en toe weken we licht af van de Maas, omdat er korte kanalen aangelegd zijn die naar sluizen leiden. Sporadisch kwamen we andere fietsers tegen, maar meestal waanden we ons alleen op de wereld. Birger, niet ondersteund fietsend, gaf zijn Mango+ de sporen.
Het uitzicht werd ook steeds mooier: naast de Maas, naast de Trans-Ardenne, worden de bossen stilaan dichter en de hellingen steiler. Dit zijn echt de Ardennen.

Even pauzeren en genieten van het uitzicht (Fumay)

Op de eindbestemming bleek dat we met één aspect geen rekening gehouden hadden: Charleville-Mézières is elk jaar een week de plek waar straatartiesten samenkomen voor een groot festival en dat was natuurlijk net toen we daar aankwamen.

Straatfestival in Charleville-Mézières

Het gevolg laat zich raden: de camping was zo goed als volzet. We kregen een plaatsje op wat overdag de speeltuin is. Hier betaalden we 15 euro voor ons drieën, alles inbegrepen! Ondanks het feit dat de camping aan het stadscentrum gelegen is, was het lekker rustig.

En de gegevens van dag 3:
  • 101 km gereden
  • bewogen gemiddelde bedroeg 25 km/u
  • 627 hoogtemeters

Dag 4

(24 september)
Oorspronkelijk was gepland om in Charleville-Mézières een rustdag te houden, maar de fietsen lonkten en we wisten dat de track ons in omgekeerde richting over die heerlijke Trans-Ardennes zou sturen, dus besloten we om vandaag toch maar een eind te rijden, tot waar we van de Maas zouden afwijken. Daar ergens zouden we weer kamperen. Zondag, dus een kleiner eindje fietsen, maar wel weer over een zalig pad.

De ochtend startte met dezelfde constante: nevel en dus een doorweekte tent. De zon moest eerst boven de Mont Olympe raken eer die de tenten kon opdrogen. De afstand zou vandaag niet zo groot zijn, dus we hadden wel even tijd hiervoor.

Bij het verwijderen van onze sloten en kabels, merkte Birger een gebroken spaak. Die moest eerst vervangen worden.

Klaar voor het vertrek

Daarna, na eerst een kort eindje door de stad te rijden, kwamen we al snel weer aan de Maas. Dat het dezelfde route was, maakte niet uit, want als je die in de andere richting volgt, is het uitzicht helemaal anders. Het was weer puur genieten.

Toch al wat herfstsfeer

Onderweg stopten we even aan een idyllisch terrasje bij een sluis. De sfeer paste helemaal bij het zonnige, zachte weer.

Bij Revin snijdt de Trans-Ardenne een grote meander af: hier fiets je door een vochtige tunnel, naast een ondergronds kanaal. Da's weer eens wat anders.

Ten noorden van Revin volgt een iets saaier stuk: hier volgt de Trans-Ardenne de spoorlijn. De Maas ligt aan de andere kant van dat spoor. Het fietspad behoudt dezelfde kwaliteit, maar het uitzicht is heel wat minder.

We stopten in Fumay, waar we ruim plaats hadden op de 'camping municipal' (camping uitgebaat door de gemeente).

Tenten opzetten op een bijna lege camping

Ook hier betaalden we 15 euro voor alles samen. De camping is eenvoudig, erg rustig gelegen (aan een meander van de Maas) en ook hier was het sanitair prima. Zo op het einde van het seizoen stonden we bijna helemaal alleen.

's Avonds reden we het centrum van het dorpje in, waar 'Sous la Voute' open was. Een prima eetplek: helemaal niet duur en wel erg lekker. Na een dagje fietsen valt zoiets wel te smaken.

Deze keer legden we 60 km af, onder uitstekende omstandigheden. Het bewogen gemiddelde bedroeg 23 km/u en we maakten 418 hoogtemeters.

Tot slot nog even een duidelijk beeld van het traject van de Trans-Ardennes.

Blijkbaar zit er nogal wat afwijking op de meetgegevens van Birger en mij. Hieronder wat zaken uit Garminconnect over de track van de 24ste.

1. Dag. Mooie herkenbare foto's. Deze route reden wij ook toen we naar de Bron van de Maas zijn gefietst met 5 velomobielen. Ik zou het zo weer doen! Groeten Kees.

2. Mooie streek daar! Zie dat jullie er echt van genoten hebben! Heerlijke foto's. xxx. Groetjes. Claire.

3. Inderdaad een prachtige streek! 'k Heb genoten van je verslag en de fraaie foto's!

4. Mooie reis, mooie foto's Jan! Kan me voorstellen dat jullie genoten hebben!

5. 418 hoogtemeters langs de maas?
    dat moet een foutje zijn Jan. ik had maar 60m tot de camping, erna heb ik niet meer gemeten.