zondag 8 april 2018

NCX

Wie denkt dat je met een bukker hetzelfde rijcomfort kunt benaderen dat je kent met een ligfiets, heeft met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nog nooit met een ligfiets gereden. Anderzijds zijn er omstandigheden waarin een bukker voordelen biedt. In een druk stadscentrum bijvoorbeeld, schiet je met een bukker beter op. Even een stoeprand opspringen en een eindje verder er weer af, dat lukt toch beter met de bukker.

De voorbije week werkte ik wat aan het comfort van de pedelec. Op zich is die niet slecht, zeker sinds ik het stuur vervangen heb door iets dat me beter ligt.



Vooraan zit een stoere geveerde vork. Geen topmateriaal, maar ook niet slecht. Die vork vangt de grootste klappen op, maar achteraan? Ho maar, daar moet je het als fietser ontgelden. Heinzmann leverde de fiets dus met een dik gepolsterd zadel, maar dat vindt ondergetekende dan weer niet zo aangenaam.

Vervangen die boel! Het zadel dat mijn Trek stads- en toerfiets tooide, bevalt me meer, maar het is wel hard! Als je weet hoe aangenaam het toeven is op het zitje van een ligfiets, wil je toch wat meer... Daarom kwam er een geveerde zadelpen op. Niet zo'n prul met een blokje elastomeer en veel speling. Neen, een ding met parallellogramvering en met een instelbare veerspanning!


Suntour NCX zadelpen
Er is wat sleutelwerk aan: de exacte positie van het zadel en de hoek ervan zijn dingen die je op elke bukker goed moet afstellen.



Hier moet je de veerspanning ook nog regelen en wel in functie van je gewicht. Dat is even zoeken en testrijden. Maar ik kan je twee dingen verzekeren:
  • zo'n degelijke geveerde zadelpen maakt het fietsen veel aangenamer, zeker op onze Vlaamse wegen vol putten en bulten (en voor Parijs-Roubaix, maar dat is niet mijn ambitie)
  • zelfs met een Suntour NCX zadelpen benadert de Heinzmann bijlange niet het comfort van een ligfiets

Wie goed kijkt, ziet dat er ook een forse spiegel op staat. Zo kan ik merken als er een velomobiel achter me opdaagt. Die krijgt dan ruim plaats om me in te halen. Aangezien de pedelec vooral gebruikt wordt in een stedelijke omgeving, is de kans groot dat die velomobiel een eindje verder klem zit achter een auto, waarna ik nonchalant de stoep op spring om er weer voorbij te peddelen...

3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jan, ik had hem al gezien natuurlijk (in het Nederlands gaat wat gemakkelijker dan het Engels;-) Mijn fiets staat op vrij zachte 55mm. Allmotions, deze geven erg veel comfort in combinatie met deze pen bolt het super....ook lopen die banden erg fijn. Op mijn vorige Pedelec de Volblutt zaten dezelfde banden als die jij op de Heinzmann hebt, deze had ik op 6,5 bar staan en reed, ondanks de verende voorvork erg stug die vering had ik overigens altijd geblokkeerd staan, gaat erg veel vermogen in verloren. In de nieuwe U-7.70 zit dan ook gelukkig een starre voorvork.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Willem, ook hier spelen prioriteiten een rol. Ik zocht de Flyer U7.70 even op. Die lijkt me vooral op snelheid en rendement toegespitst. Logisch, want het is een speed-pedelec met 'slechts' een 250W motor (voor zover ik vond). Dan moet je alles uit de kast halen om het ding vooruit te laten gaan. De Heinzmann, met 250 W achternaafmotor, haalt zo'n 35 km/u. De accu is zwaarder en de snelheidsgrenzen variëren met de ondersteuningsgraad. Niet te vergelijken dus. Ook de prijs is nogal verschillend, dus dat kan eigenlijk niet anders dan anders reageren. Omdat ik die niet gebruik voor lange afstanden, is dat rendement bij mij ondergeschikt. Daarenboven was het de eerste kennismaking met een geveerde vork. De Suntour NEX14 hoort blijkbaar tot de middenklasse: instelbare vering, maar geen instelbare demping en geen lock-out. Het ding doet zijn werk. 6,5 bar op 42 mm banden lijkt me trouwens erg hoog: 5 bar is het maximum dat op de banden aangeduid staat. Nu ja, voor een aankoopprijs van 100 euro kan ik niet klagen ;-)

      Verwijderen