De fietsencollectie

Een kort overzicht van de fietsverzameling door de voorbije jaren, in chronologische orde (van aanschaffen).

"Plum" stadsfiets

gemaakt door l'Avenir (Brussel) - met Sturmey Archer 3-versnellingsnaaf. 



Werd gebruikt door zoonlief. Zo'n halve eeuw oud, maar in goede staat. (ergens uit de jaren '70).

Nu al een poos buiten gebruik, omdat de voorvork gescheurd is (doorgeroest en dan gescheurd, net onder de kroonplaat). Wacht op herstelling. Probleem: een vork zoals de originele is moeilijk te vinden.

Trek 7320

 hybride (aangekocht mei 2003)



"sloping" aluminiumframe met stalen (CroMo) voorvork. Mijn boodschappen-, toer-, stads- en vakantiefiets.

Enkele modificaties:
  • SRAM X9 achterderailleur en triggers (origineel Shimano Alivio met gripshifts)
  • SRAM Nex-G voorderailleur
  • Tubus Tara lowriders
  • Philips SafeRide 60 lux koplamp en B+M Linetec Brake Plus achterlicht op de naafdynamo

GForce trike

tweedehands aangeschaft in februari 2010, met Streamer erop.



De voorzichtige heropstap in de ligfietswereld en bedoeld om de haalbaarheid van woon-werk verplaatsingen met de fiets te doen. Omdat de afstand enkel 23 km is, zocht ik een efficiënt soort fiets voor een redelijke prijs.


De voornaamste aanpassingen:

  • Shimano achternaafdynamo in een Mavic XC717 velg
  • B+M Cyo koplamp
  • B+M achterlicht op naafdynamo
  • Hygia Gemini gekoppelde hydraulische schijfremmen
  • extra stukken op de voorste spatborden (ik zag onlangs dat Performer nog altijd dezelfde rommel gebruikt)
Verkocht eind 2011, na aankoop van de Alleweder.

eFAW of Flevobike Alleweder A2


Ondertussen tot hybride geëvolueerde Alleweder (Cyclone motor en LiFePo4 accu) met Flevobike velomobieldakje (dateert van rond 1996, aangekocht 2011). De Alleweder is begin februari 2014 verkocht en rijdt nu in het verre Nantes (Frankrijk).

Aanpassingen:
  • Cyclone motor en LiFePo4 accu
  • brede (25mm) achtervelg met NuVinci N360 naaf
  • Flevobike velomobieldakje
  • Cycle Analyst (computer voor de motor en accu)
  • B+M Cyo T koplamp

Riese und Muller Birdy Speed

(bouwjaar 2006, aangekocht 2012): voor combinatie met andere transportmodi. Dit is een buitenbeentje onder de vouwfietsen:
  • Vouwt niet middenin, maar de achterbrug klapt naar voor en de voorvork naar achteren.
  • Volledig geveerd, met veer en elastomeer vooraan en elastomeer achteraan.
  • in Japan een cultobject.




 Opties:

  • spatborden
  • zijstandaard
  • Expedition rack (bagagedrager)
Aanpassingen
  • SP SV-8 naafdynamo (met de originele velg werd een nieuw wiel gemaakt)
  • SP LS003 koplamp
  • B+M Linetec Brake Plus achterlicht op naafdynamo

Kobra (van Meindert Valenteyn)

(aangekocht 2012)



Dit zou een stamvader van de lage racers zijn. Vermoedelijk gebouwd rond 1995. Stalen frame, 20" vooraan (451), 28" achteraan. Pure racemachine, maar aangepast voor het dagelijkse verkeer. Hier zie je hem na de renovatie: helemaal afgeschuurd en herspoten.


Verkocht 11-2015: hij werd niet meer gebruikt nadat de Seiran 24 in huis kwam. Achteraf was al snel duidelijk dat die oude Valenteyn veel sneller was dan de Seiran. Dat was ook waarvoor die gemaakt werd. De wendbaarheid was die van een Quest, wat de praktische kant sterk beperkte.

Flevobike E-Orca 

(nr 36) - bouwjaar 12/2013.



Opvolger van de Flevobike Alleweder. De velomobiel is er vooral voor de dagelijkse woon-werk verplaatsingen. De E staat voor de elektrische ondersteuning.


Aanpassingen:

  • reflectoren in de spaken (3M black reflecterende folie)
  • Cycle Analyst V 2.3
  • 'lichtvin' van Flevobike voor betere zichtbaarheid bij duister
  • trekhaak voor Radical Cyclone
  • zijruitjes op het velomobieldakje
  • 'range extender': 10 Ah / 360 Wh extra LiFePo4 accu van Crystalyte

Challenge Seiran 24

bouwjaar onbekend, aangekocht april 2015.



Middelhoge toerversie: spatborden, achtervering, bagagedrager. Een ideale ligfiets om in gezelschap te toeren, want daarvoor is een velomobiel toch wat minder geschikt.

Versie met iets betere specs:
  • Shimano XT groep
  • Avid BB7 schijfremmen
  • Ventisit matje
Aanpassingen:
  • Shutter Precision SD-8 naafdynamo (in originele velg gespaakt)
  • BuMM Luxos U koplamp
  • BuMM Toplight Line Brake Plus achterlicht
  • tasafhouders

Thorax Tangens

Bouwjaar 2004 (?), aangekocht oktober 2017. Kilometerstand onbekend. Thorax bestaat niet meer, maar hun producten blijven gegeerd.
Alias: 'vliegend tapijt', omwille van het onvoorstelbare rijcomfort.



Bij de aankoop kwamen enkele opties mee:
  • spatborden voor en achter
  • verlichting (met zijloper (dynamo)), reflectoren op de spatborden
  • snel verstelbare trapboom
  • bagagedrager (met tasafhouders en geschikt voor vier tassen)
Aanpassingen:
  • ondersteuning (Bafang achternaafmotor)
  • verlichting: BuMM eCyo Premium

Heinzmann PAN eTR-U

Bouwjaar 2015 (?), aangekocht oktober 2017, samen met de Tangens.



Voor zover ik weet zijn er geen opties.

De belangrijkste kenmerken:
  • pedelec met achternaafmotor
  • accu 515 Wh (13,5 Ah) / 36 V
  • trap- en krachtsensor in de bracketas
  • Tektro Auriga dubbelzuiger hydraulische schijfremmen

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen