vrijdag 21 mei 2010

vermageringskuur

Zoals in een andere recente post gemeld, is het gewicht van de trike, op weg naar het werk, niet minnetjes. In een lang weekend - als ik er eens tijd voor heb - wil ik dit tot het haalbare minimum terugbrengen. Dat betekent strippen:
  • fietstassen eraf - de tassen op zich wegen 1,8 kg
  • Streamer verwijderen - gewicht volgens HP Velotechnik ligt rond 2,5 kg
  • bagagedrager eraf - nog een kilootje ?
De spatborden zal ik maar laten zitten (wat zouden die wegen ?). Dan wordt het proberen wat de effecten op het rijgedrag zullen zijn.

Nu merkte ik dat met de Streamer en zonder fietstassen het zwaartepunt ruim verder naar voren ligt. Hierdoor heeft het achterwiel de neiging om bij het remmen snel het luchtruim te kiezen en - belangrijker - bij een ruwere ondergrond verlies ik snel het contact met de weg. Het gevolg is tractieverlies. Energie stoppen in een wiel dat de helft van de tijd in het ijle draait is niet goed voor het rendement !
Nochtans ligt het zitje al vlakker dan toen ik de fiets aankocht. Omdat bij het kantelen de voorste bevestiging niet verandert, zou dit moeten betekenen dat het zwaartepunt een fractie naar achter verschuift. De voornaamste reden van de lichte achterkant zal dus wel mijn geringe gewicht zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten