maandag 9 december 2013

Afhalen E-Orca

Het gaat steeds sneller: toen ik de knoop doorgehakt had en de E-Orca bestelde die eFAW moet opvolgen, was de leveringstermijn 5 maanden en dat leek een eeuwigheid. Zo gaat dat als je moet wachten op zo'n voertuig. Van die levertijd zijn nu geen twee weken meer over!

foto: Flevobike
Het is dus tijd voor concrete plannen om naar Dronten te trekken. Die zijn als volgt:
  • op donderdag 19 december neem ik de trein tot in Dronten, waar ik rond de middag poog aan te komen. Dan is er een namiddag om de velomobiel perfect af te stellen, nog enkele zaken te bekijken (installatie gps) en een testrit te maken. Ik denk er bijvoorbeeld aan om meteen zijruitjes te maken, zoals Johan Vrielink die ook heeft in zijn exemplaar (wel nog even broeden over een nette bevestiging hiervan). Overnachten gebeurt bij Flevobike.
  • Vrijdag 20 december volgt de 1ste etappe: van Dronten tot Dordrecht. Er zijn al wat suggesties voor routes geboden en nu wordt het tijd om die goed uit te stippelen en in de gps te laden. Omdat een Garmin Oregon nogal beperkt is qua aantal waypoints, zal ik dat in stukken doen. Dit wordt een trip van 140 à 150 km. Google Maps geeft me vooral de keuze tussen een route via de Rietweg, de Rietweg en Vogelweg of de Flevoroute.Geen idee van wat de kwaliteit van die routes is. In Dordrecht logeer ik bij collega-velonaut Willem Jan.
  • Zaterdag 21 december was het plan om van Dordrecht naar huis te rijden. Dat betekent nog eens dezelfde afstand, maar mijn broer blijkt razend benieuwd en zou me graag bij hem zien langskomen. Dan blijf ik dus nog (net) even in Nederland en dat betekent een zuidwestelijke koers, langs Bergen op Zoom en het Verdronken Land van Saeftinge, waarna ik westelijk - slingerend langs de grens - zal rijden tot in Sas-van-Gent. 130 km is dan de geplande afstand.
  • Wellicht zondag 22 december vat ik dan het laatste eindje aan, tot thuis.
De bagage moet beperkt blijven, zodat alles in de Orca kan. Reservekleding natuurlijk, de gps met reservebatterijen (hoewel: in de Orca is de optionele 5V usb-voeding voorzien), lectuur en muziek voor de treinreis (een tablet is hier prima voor, mits voldoende autonomie).

Nu hopen dat de wegen berijdbaar zullen blijven.

10 opmerkingen:

  1. Inderdaad maar hopen dat het niet gaat sneeuwen ofzo, ben erg benieuwd hoe hij gaat bevallen :)!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jan, als je wil kan je mijn gps komen halen.
    Die heeft een autonomie van zowat een dag,
    150 km autonomie kan geen probleem zijn.
    En 's avonds gewoon aan de lader/een pc hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's lief ;-)
      De Oregon 450 heeft een opgegeven autonomie van 10u op 2 AA cellen. Daarnaast kan ik hem op de USB-voeding van de Orca aansluiten en dan zal de gebruiksduur nog heel wat meer zijn. 't Is niet nodig dus. Reserve is zeker nodig, want met de temperatuur daalt ook de capaciteit van batterijen. Nu ja: een setje AA's (oplaadbaar) neemt ook niet vele plaats in.
      Daar bovenop heb ik voor die Oregon een RAM mount bevestigingssysteem, waar de Orca op voorzien is (iets langere steun voor het bedieningspaneel van de ondersteuning, waar een u-beugel op komt). Het moeilijkste is niet de gps, maar een goede route uitstippelen.

      Verwijderen
  3. Hoe bedoel je Jan dat er maar weinig waypoints op een Oregon 450 passen? Ik maak altijd zelf tracks (meestal mbv routeplanner van de Fietsersbond), dus ik laat de gps niet routeren van het ene naar het andere waypoint, want dan heb je nauwelijks controle over welke route je volgt, Maar qua tracks ben ik nog nooit tegen beperkingen aangelopen op mijn Oregon 450, Er kunnen 10.000 punten in een track. Ik vind http://garminoregon.wikispaces.com/ een hele leerzame site voor dit soort vraagstukken.
    Ik beschouw de autonomie van de Oregon eigenlijk als onbeperkt, want vanaf het eerstvolgende adres waar penlites te koop zijn kun je weer zolang je wilt vooruit.
    Veel succes (en weinig schade) met je Orca

    vr gr Cor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! ik gebruik het ding ook niet elke dag ;-) Met routes maakte ik al enkele keren mee dat die niet kon geladen worden in de Oregon omdat het aantal waypoints (dat ik door Basecamp automatisch liet bepalen) te groot was. Tracks dus... Ik bestudeer de link wel even.

      Verwijderen
    2. Basecamp??? Gebruik ik nooit meer.
      Heb ik helemaal niet nodig.
      Om routes te plannen zijn er mogelijkheden zat.
      Ze daarna in de gps slepen (map: new files).
      Wat ik nu wel doe is de tracks als "garmin course crs" in de gps slepen.
      Met de gpx extensie heb ik enkele malen problemen gehad,
      omdat ik plots een vogelvlucht route kreeg, en vliegen... nee dat gaat niet met een fiets.

      Verwijderen
    3. Ik gebruikte Basecamp af en toe om een route uit te stippelen. Maar voor deze trip lijkt de routeplanner van de Nederlandse Fietsersbond (dank je, Cor) zeer handig. Daarbij kun je je kruissnelheid invoeren, waarna de verwachte reisduur meteen aangepast wordt. Fout rijden en wegomleggingen zullen er nog wel bij komen ;-)

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, op tracks fietsen ipv laten routeren via een track. Of gewoon route maken tussen A en B. Maar routeren op een track levert soms nogal wat zoektochten op van de GPS. En dan fiets je echt van hot naar her. Ik ga kijken of ik je op zaterdag 21 december een stukje kan begeleiden vanaf Belgische grens. Je zal in elk geval via de tunnels in Antwerpen moeten.( of via Terneuzen en hopen dat velomobiel in de bus mag). Komend vanaf Bergen op Zoom of vanaf Essen? Zijn 2 verschillende velomobiel routes die alle 2 wel leuk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Succes met ophalen! Ik ben zeer benieuwd naar de uitgebreide verslagen over de Orca.

    Het lijkt erop dat je aankoop direct 200 euro in nieuwprijs is gestegen ;)

    BeantwoordenVerwijderen