maandag 8 juni 2015

Frontroutetrip - dag 5

Vandaag is het de laatste dag alweer voor mijn uitstap. omdat ik morgen weer aan het werk ga, moet alles dus opgeruimd zijn. Dat betekent dat ik tijdig thuis wil raken. Dat betekent ook weer niet dat ik de kortste en snelste route gekozen heb.


Iets na 9u vertrek ik van mijn laatste logeerplaats, in Oostduinkerke.

Eerst leidt de track me alweer langs de kust, van Oostduinkerke, langs Nieuwpoort, tot aan Middelkerke gaat het langs een duinenweg, heel rustig en prima geasfalteerd en vanaf daar rij ik over de dijk tot aan Oostende. Waar het kan, stuwt de rugwind me voort en haal ik een gezapige 40 km/u.

Vanaf Oostende gaat het landinwaarts. 

Elisabethlaan, Oostende: nog maar eens een versperd fietspad
Openrouteservice als planner heeft een voorkeur voor fietsroutes langs spoorwegen en kanalen. Ook nu gaat het langs de vaart van Oostende naar Brugge.

Ongeveer 15° C en rugwind: zalig fietsweer
Daar gaat het langs de rand van de stad - gelukkig, want Brugge is berucht omwille van de vele kasseistraten - naar de vaart van Brugge naar Gent.

Tussen Brugge en Gent staan weer overblijfselen, deze keer van de Tweede Wereldoorlog.


Hier bouwden de Duitsers landingsboten om Engeland te veroveren. Operatie "Seelöwe" is nooit doorgegaan, maar de bunkers staan er nog wel. Nu doen ze dienst als vleermuiskelders.
Zijwind, zon en een asfaltlint dat slingert langs het water. Voor een velonaut zijn dat bijna ideale omstandigheden. Enkel de lage temperatuur - 12° C is kil begin juni - is een domper.

Aan Aalter hou ik even halt om een broodje te kopen - het is ondertussen middag - en dan gaat het verder. Water links, weiden en akkers rechts, af en toe een boot op de vaart, dat is wat ik de hele tijd zie. Geen lekken deze keer, geen enkele averij, gewoon fietsen.


Voor 14u doe ik de garagepoort open. De trip is afgelopen, de indrukken blijven. Zo bouwt een mens een heel scala aan herinneringen op; zo leer je je eigen streek beter kennen. Rest nog het uitpakken van wat mee ging en dan moet aan het verslag gewerkt worden. Dat is zowel bedoeld als dagboek voor mezelf en als leesvoer voor wie het wil volgen.

Cijfers voor vandaag:
  • afgelegde afstand: 105 km
  • bewogen gemiddelde: 28 km/u
De volgende trip: Cycle Vision, op 200 km van huis, over enkel weken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten