woensdag 17 februari 2016

Fiets-licht

Eerste element

Nu de herstelkeukens overal opduiken en de Gentse Fietskeuken al wat jaren meedraait, zie je meer en meer concepten gestoeld op recyclage.

Fietsen is in; fietsen zijn in. In alle gedaanten. Afgeleefde fietsen worden gebruikt voor andere toepassingen; wielen krijgen een leven als luchter; van binnenbanden worden zittingen voor stoelen gemaakt.

Tweede element

Af en toe prepareer ik, helaas, nog maar eens een ghostbike voor een omgekomen Gentse fietser.


Foto: Fietsersbond Gent
Ghostbikes hebben twee belangrijke functies:
  • ze zijn een herdenkingsteken voor de omgekomen fietser; een punt waar de vrienden en kennissen naartoe komen om herinneringen op te halen.
  • ze zijn een signaal voor alle weggebruikers dat het verkeer dodelijk kan zijn; een oproep tot voorzichtigheid.
Een ghostbike maken houdt ook in dat alle niet essentiële onderdelen verwijderd worden.


De recentste donorfiets met - jawel - ovale tandwielen
Wat overblijft is het silhouet van een fiets. Ook dat doe ik om meer redenen:
  • veel kleine onderdelen zijn erg onderhevig aan verval. Een ghostbike moet zo opgemaakt zijn dat er geen onderhoud aan is.
  • een 'fietsklare' ghostbike kan aanzetten tot diefstal. Niet iedereen heeft evenveel respect voor een monument, helaas. Daar moet ik dus rekening mee houden.

Wat volgt

Hergebruik: zelfde functie

Een gevolg van dat laatste is dat er soms leuke onderdelen overblijven. Wat banaal is, geen esthetische of praktische waarde heeft, gaat bij het afval. Soms zijn er wel recycleerbare delen.

Mijn zoons tien jaar oude Trek Manhattan stadsfiets is sinds vorig jaar uitgerust met een 'vintage' Brooks B66 zadel. Dat werd netjes opgepoetst, ingevet en opgespannen. Hij is er erg gelukkig mee.



Dit is puur hergebruik: van één fiets weghalen en - na herstellen - op een andere gebruiken.

Creatiever hergebruik

Op een andere oude fiets zat een schitterende Bosch koplamp, van vermoedelijk zowat een halve eeuw geleden. Die zou ooit nog wel een toepassing vinden. Het was in elk geval zonde om deze weg te gooien.



En dan lag nog een oud stalen frame bij het afval.


Donorframe
Zo ontstond een idee: is het doenbaar om oude, mooie onderdelen te combineren met moderne techniek? Wat doe je met een fietslamp: sierverlichting maken!

De slijpschijf werd bovengehaald en het frame viel in stukken uiteen. De zadelbuis en liggende vork vormen de steun; de zadelpen bleek prima geschikt voor de lampsteun en zo werd die min of meer in hoogte verstelbaar.


Lampvoet
De oude gloeilamp wordt vervangen door hoogrendements-led-verlichting (5 W, 12V), gecombineerd met een compacte voeding.


COB-led lampje
Compacte voeding: ongeveer 5 x 2 x 2 cm
Voeg er een retro-bedrading aan toe en daar heb je een leuk en (min of meer) functioneel object!


Concept
Dit is nog maar een concept. Nu moeten alle elementen samen komen en wel zo dat het veilig blijft. Een stalen frame en 220V: dat moet prima geïsoleerd worden!

Misschien kan ik er nog wel maken, maar het zullen in elk geval geen twee gelijke zijn!

3 opmerkingen:

  1. Leuk concept Jan! Zo'n oud frame is prima geschikt om een flexible mantelbuis doorheen te leiden, dan is je isolatie al zo goed als verzekerd. Als je dan ook nog de schakelaar in het lamphuis kan inwerken heb je na wat spuitwerk een heel aardig bureaulampje, dat ook nog eens uniek in zijn soort is!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik werd al wat eerder in het bericht 'begeistert'. Bij de 'Ride of the Roses' gebruikten ze roze ghostbikes om de route 'op te leuken'. En dat werkte best goed vond ik.
    Terwijl op mij het Hollandse 'estafetteding' dan weer averechts werkte.. Maar daarvoor moet je waarschijnlijk goede smaak hebben ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met de Giro in aantocht deze zomerr, zijn in Apeldoorn wellicht 100-den rose ghostbikes in straatverlichting opgehangen. Ook zijn er reusachtige rose racefietsen geplaatst in plaatsen de de Giro zal aandoen.
    Vorig jaar hebben we enkele 10-tallen fietslijken gered uit de oudijzerbak. Een technische school heeft deze opgeknapt en dienen nu op asielzoekers te leren fietsen.
    Zelf heb ik 2 vintage modellen van een roemloze afgang kunnen redden. Ďeze zijn na restauratie aan ICB Dronten geschonken.

    BeantwoordenVerwijderen